Liberec - Modernizace dalšího úseku tramvajové trati směrem na liberecké Vratislavice za 124 milionů korun skončila.
Oprava 950 metrů dlouhého úseku financoval dopravní podnik, přes 90 procent peněz získal z Regionálního operačního programu evropských fondů.
Původně jednokolejný úsek byl nahrazen dvoukolejným, v křižovatce U Lomu vznikla společná zastávka pro tramvaje i autobusy.
"Úprava zvýšila komfort pro cestující a navíc je trať i bezpečnější," řekl Luboš Wejnar pověřený řízením libereckého dopravního podniku.
Na modernizaci tratě se pracuje už třetí rok. Poslední etapa začala loni na podzim. Nová trať vede napříč bývalým areálem Textilany. Společná zastávka s autobusy U Lomu usnadňuje cestujícím přestupy.
V křižovatce je připraven i koridor pro budoucí trať na sídliště Rochlice. Dopravní podnik už na ni sice získal 150 milionů korun z fondů, celá trasa by ale přišla na půl miliardy korun a na to zatím peníze nemá.
Stavba trati do Rochlice se oddálí
Vedení podniku chce proto od projektu odstoupit a připravit nový, který by umožnil peníze použít na dokončení trati do Vratislavic. "V příštím roce se ale zřejmě stavět nebude, práce by začaly nejdřív na podzim," tvrdí bývalý ředitel podniku Jiří Veselka. Na odbočku do Rochlic by pak podnik žádal dotace znovu v příštím období, v letech 2014 a 2015.
Modernizace a výstavba nového úseku do Rochlice je pro stotisícový Liberec jednou z klíčových akcí. V budoucnu má dovést tramvaje až na největší liberecké sídliště, kde žije kolem 16 tisíc lidí. Nyní jezdí do Rochlice a Zeleného Údolí jen autobusy, náporu cestujících ale nestačí.
Je třeba dostavět zhruba kilometr kolejí. Nový územní plán města výhledově počítá i s dalšími novými tratěmi třeba do Vesce a Doubí nebo na Františkov.