DPMB, a. s.
Vlastník: Statutární město Brno
Základní kapitál: 4,5 miliardy korun
Provozuje tramvajovou, autobusovou, trolejbusovou a lodní dopravu. Celkem přes tisíc vozidel
Zaměstnává takřka 3 tisíce osob.
Zdroj: výroční zpráva DPMB
Brno - Je ve funkci teprve druhý měsíc a už byl terčem nejedné kritiky. Generální ředitel brněnského dopravního podniku (DPMB) Miloš Havránek prý svůj post získal jen díky dobrým vztahům s významnými politiky.
Údajně selhal i manažersky, když se mu nepodařilo odvrátit červnovou stávku "dopraváků". Nyní navíc musí obhajovat jedno z nejcitelnějších zdražení jízdného MHD v historii města.
"Nepoužívejme slovo zdražení. Jde o úpravu tarifu," říká v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz novopečený ředitel DPMB.
Problém? Třeba uklízečka ve vozovně
Aktuálně.cz: V jakém stavu jste převzal brněnský dopravní podnik?
Řekl bych, že v dobrém. Funkční, plnící svůj záměr. To, co slibujeme našemu vlastníkovi (město Brno, pozn. red.), to i plníme. Vždy se dá něco zlepšit, ale to jsou detaily.
A.cz: Jen detaily?
Pochopte, že nemůžu vědět, co kde v jaké vozovně dělá ta která uklízečka. Ale byl jsem např. ve vozovně Komín a právě jedné uklízečce jsem musel trochu vyhubovat. Chci tím říct, že se snažím poznat podnik zdola.
A.cz: Možná byste se měl zaměřit na palčivější problémy než na nepořádnou uklízečku.
Já žádný zásadní problém nevidím. Což ještě nic neznamená, zatím se se vším seznamuji. Tedy jsem rád za každou připomínku. Od cestujících i mých zaměstnanců.
A.cz: Takže připomínka. Cestujícím se nelíbí schválené zdražení jízdného.
Nepoužívejme slovo zdražení. Jde o úpravu tarifu. Důvody jsou jasné - rostou ceny energií, paliva. Někdo to zaplatit musí. S městem panuje shoda, že to bude cestující.
Jízdné 13 korun? To je vysloveně trapný
A.cz: Potřebujete 30 milionů, ale dražším jízdným vyberete 60 milionů. 30 milionů skončí kde?
Jde o pouhé odhady. I kdyby se potvrdily, tak dlužíme např. za nová vozidla. Každou korunu využijeme ve prospěch našich cestujících. Rozhodně si ty peníze nerozeberou manažeři na odměnách, jak jste dříve v Aktuálně spekulovali.
A.cz: Možná by pomohlo, kdyby vedení podniku oznámilo, že se zříká veškerých odměn. Pak by ke spekulacím nedocházelo.
Promiňte, ale já neznám manažera, který by odmítl odměny. Jakékoli peníze navíc. Proč by to dělal?
A.cz: Kvůli zohlednění sociálního hlediska. Nemyslíte na lidi s nízkými příjmy.
Na to mysleli politici. Proto prošla ta varianta úpravy jízdních tarifů, která tolik nebolí.
A.cz: Takže si dokážete představit i dražší jízdné?
Dokážu. Vždyť si to spočítejte - při nejvýhodnější roční předplatní jízdence (už po zdražení) bude cestující platit 13 korun za den! Co to je? To ztratíte děravou kapsou. To je náklad, který je vysloveně trapný. Jenže politici, ze sociálních důvodů, k razantnějším úpravám tarifu nesáhli.
MHD používám zadarmo, nemám rád gesta
A.cz: V rozhovoru pro Váš dopravácký časopis jste poznamenal, že jezdíte MHD. Dokonce prý používáte i předplatní jízdenku. Stále ji máte?
Jistě, nosím ji v peněžence.
A.cz: Placenou, nebo zaměstnaneckou, díky níž jezdíte zdarma?
To je tradiční benefit zaměstnanců dopravních podniků. Takže já mám tu zaměstnaneckou.
A.cz: Nepřemýšlíte nad možností pořídit si placenou?
Čemu bych tím pomohl? Nemám rád laciná gesta. Ale jestli Vás to uklidní, jsem tu už dva měsíce a ani nevím, zda mám nárok na stravenky. Takže kvůli benefitům tu rozhodně nejsem.