Brno - Brno se rozhodlo bojovat s hlukem. Opatření, která mají omezit hlasitost dopravy, by do roku 2024 měla město vyjít až na 3,5 miliardy korun.
Patří mezi ně úprava tramvajových tratí, výměna povrchu silnic nebo výměna oken u domů stojících při rušných silnicích. Vyplývá to ze závěrů protihlukových studií.
V případě Brna spravuje silnice ve městě firma Brněnské komunikace, která spolupracuje s dopravním podnikem. Podle ředitele dopravního podniku Miloše Havránka je legislativa kontroverzní, protože viní provozovatele komunikací z hluku, který způsobují projíždějící vozidla.
"Řidiče osobních či nákladních automobilů přitom nikterak nepostihuje," dodal Havránek.
Studie zjistily, že k nejvíce zatíženým patří zhruba sedmdesát ulic. V některých z nich však není provozovatel komunikací schopen zajistit okamžité odstranění zdroje hluku. V takových případech zákon ukládá alternativní řešení, v Brně se třeba vyměňují okna u domů stojících na hlučných místech.
Podnik si bude muset půjčit
Celková částka, na kterou mají mezi lety 2010 a 2024 přijít práce na snižování hluku z dopravy, se má vyšplhat až k 3,5 miliardám. Patří mezi ně třeba výměna 16 tisíc kusů oken za celkem 250 milionů korun nebo úprava tramvajových tratí, která přijde až na 2,36 miliardy korun.
Dopravní podnik však momentálně peníze na celkovou obnovu tramvajových tratí nemá. Do budoucna zvažuje možnost vzít si kvůli tomu půjčku. Podle Havránka by ale v takovém případě mělo jít o "zdravou půjčku", kterou by podnik bezproblémově mohl splácet a nezatěžoval tím své hospodaření ani město.