Dostavte D3, jinak nepodpoříme Temelín, hrozí obce

ČTK ČTK
8. 11. 2011 6:57
Pět měst požaduje po vládě, aby urychleně začala řešit stavbu komunikací D3, R3 a R4
Království za koně a Temelín za silniční komunikace...
Království za koně a Temelín za silniční komunikace... | Foto: Jan Langer

Týn nad Vltavou (Českobudějovicko) - Starostové pěti měst a obcí v blízkosti Jaderné elektrárny Temelín vyzvali vládu, aby urychleně řešila dostavbu silničních komunikací D3, R3 a R4, které mají spojovat Prahu s Lincem.

Podporují tak názor jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD), který před pár dny prohlásil, že pokud vláda nebude řešit budování těchto komunikací, kraj nepodpoří dostavbu elektrárny Temelín.

Výzva starostů navíc usiluje o to, aby silnici II/105 mezi Týnem nad Vltavou a Českými Budějovicemi spravovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

"Výzvu projednáme i s obcemi v takzvaném třináctikilometrovém ochranném pásmu elektrárny Temelín a k podpoře stanoviska Jihočeského kraje vyzýváme i ostatní jihočeské starosty," uvedli starostové Týna nad Vltavou, Temelína, Olešníku, Všemyslic a Dřítně v prohlášení.

Prohlédněte si Temelín:

Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy eur, ale v tomto konceptu chybí dálnice D3. Proto Zimola před časem vyzval vládu, aby urychleně začala sama řešit dostavbu této sítě.

Podle informací ministerstva dopravy má být zhruba 110 kilometrů dlouhý úsek D3 na území jižních Čech hotový v roce 2017. Náklady na dostavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště se odhadují na zhruba 50 miliard korun.

290 milionů za kilometr

Výstavbu dálnice D3 provází řada komplikací. Například letos v červnu Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že Ředitelství silnic a dálnic prý nemá účinná pravidla pro dosahování lepších cen při přípravě staveb i jejich realizaci. Průměrné náklady na pořízení představovaly 290 milionů korun za jeden kilometr.

Dlouho také nebylo jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách. Před několika dny D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA).

Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví.

Dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od Pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků už dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

Další dva bloky Temelína? Do roku 2025

Vlastník Temelína, energetický koncern ČEZ, nyní dokončil zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny a v nejbližších dnech ji má předat účastníkům tendru.

Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025. Uchazeči by měli příští rok podat nabídky a v roce 2013 by mělo být rozhodnuto o vítězi.

Mezi zájemce o dostavbu patří americký Westinghouse vlastněný japonskou společností Toshiba, francouzská Areva a česko-ruské konsorcium Škoda JS, Gidropress a Atomstrojexport.

 

Právě se děje

Další zprávy