Překvapení červeného trpaslíka

Red Zah, ČTK
3. 2. 2006 0:01
Paříž - Mezinárodnímu týmu vědců se podařilo najít jednoduché magnetické pole u červeného trpaslíka, tedy nejběžnějšího druhu hvězd naší galaxie.

Jde o první a překvapivý objev jednoduchého magnetického pole u těchto malých hvězd, vyzařujících poměrně málo světla.

Experti ve studii, která vyjde v pátečním čísle časopisu Science, uvedli, že magnetické pole je v hrubých rysech podobné tomu, které je na Zemi. Vědci naopak čekali, že naleznou složitý systém. Objev podle nich může pozměnit znalosti o tvorbě magnetických polí Slunce a dalších hvězd.

Tým vedený Francouzem Jeanem-Françoisem Donatim z astrofyzikální laboratoře v Toulouse a Tarbes se domnívá, že jeho zjištění by mohla pomoci lépe předpovídat sluneční aktivitu a její dopad na Zemi.

Foto: Aktuálně.cz

Vědci pozorovali hvězdu označovanou jako V374 Pegasi, která se nachází asi 20 světelných let od Slunce v souhvězdí Pegase. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů. Jde o malou hvězdu, jejíž teplota kolem 2900 stupňů Celsia je mnohem menší než 5500 stupňů Slunce.

Jednoduchost jejího magnetického pole vědce překvapila, neboť existující modely předpokládaly, že chaotické pohyby hmoty hvězdy vytvářejí složité magnetické pole, které je jen málo organizované.

Pochopení, jak se formuje magnetické pole V374 Pegasi, by mohlo umožnit lépe porozumět tomu, jak Slunce tvoří to své. To je důležité, neboť vnitřní změny magnetického pole Slunce by mohly být původcem některých jevů, které mají vliv na klima naší planety.#reklama

USA zruší výjimku ze sankcí týkající se íránského zařízení Fordo

Spojené státy ukončí platnost výjimky ze sankcí, která se týkala íránského zařízení Fordo a umožňovala zahraničním společnostem spolupracovat s íránským civilním jaderným programem bez toho, že by jim hrozily pokuty. Informoval o tom americký ministr zahraničí Mike Pompeo.

Chorvatští obhájci titulu prohráli v Davisově poháru s Ruskem

Chorvatští obhájci titulu vstoupili do nového formátu závěrečného turnaje Davisova poháru porážkou s tenisty Ruska. Ve dvouhrách v Madridu neuspěli Borna Gojo ani Borna Čorič. Třetím týmem ve skupině B je domácí Španělsko.

Skupina B:

Chorvatsko - Rusko 0:3

Gojo - Rubljov 3:6, 3:6, Čorič - Chačanov 7:6 (7:4), 4:6, 4:6, Dodig, Mektič - Chačanov, Rubljov 6:7 (3:7), 4:6.

Skupina D:

Belgie - Kolumbie 2:1

Darcis - Giraldo 6:3, 6:2, Goffin - Galán 3:6, 6:3, 6:3, Gille, Vliegen - Cabal, Farah 7:6 (7:5), 4:6, 6:7 (3:7).

Skupina F:

Itálie - Kanada 0:2 po druhé dvouhře

Fognini - Pospisil 6:7 (5:7), 5:7, Berrettini - Shapovalov 6:7 (5:7), 7:6 (7:3), 6:7 (5:7).