reklama
 
 

Pořízení Lítačky stálo 8,2 milionu, měsíčně vyjde na 4,4 milionu. Úspora téměř žádná, tvrdí opozice

Aktualizováno 8. 9. 2016 18:46
Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, měsíční náklady na provoz vycházejí na 4,4 milionu korun. Novináře o tom ve čtvrtek informoval šéf městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Podle opozice provoz zelené karty nevyjde Prahu o mnoho levněji, než kolik musela platit za kritizovanou Opencard.

Praha – Praha zaplatila za vývoj a pořízení nové karty na městskou hromadnou dopravu 8,2 milionu korun. Měsíčně pak na její provoz dává 4,4 milionu. Novináře o tom ve čtvrtek informoval šéf městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Podle opozice provoz zelené karty nevyjde Prahu o mnoho levněji, než kolik musela platit za kritizovanou Opencard.

Z informací, které ČTK poskytla zastupitelka Eva Vorlíčková (TOP 09), navíc vyplývá, že provoz firmy Operátor ICT vyšel Prahu za poslední rok a půl na bezmála 100 milionů korun. Jde o údaje magistrátního odboru pro IT. "Je to možné s tím, že veškeré náklady, které byly ze strany magistrátu placeny vůči Operátorovi, byly za provoz systému opencard, což je větší část nákladů, a za konzultace v oblasti IT," připustil Fišer.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) týž den uvedla, že Lítačka ušetřila 36 procent nákladů dříve vynakládaných na provoz končící karty Opencard, zatím prý zhruba 37 milionů. A náklady podle ní budou klesat. Pravicová opozice ale tvrdí, že vedení města na provozu Lítačky neuspořilo téměř nic. Podle pirátů jde o dvanáctiprocentní úsporu.

"Cena za vývoj je pochopitelně nižší než u opencard. Ale srovnávat ceny za vývoj softwaru před deseti lety a dnes je naprosto nefér. Vývoj v této oblasti je ten nejrychlejší a sráží ceny razantně dolů. Pro mě je zásadní to, že měsíční náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou," řekl ČTK předseda pražské ODS Filip Humplík.

Podle něj zelená kartička pouze nahradila červenou. "Slibovaná mobilní aplikace nikde. Možné využití pouze v MHD," doplnil. Podobného názoru je i předseda klubu pirátů Jakub Michálek. "Náklady se podařilo snížit jen o dvanáct procent, ale podle magistrátu je lze dále snižovat. Chceme, aby to radě uložilo zastupitelstvo," sdělil Michálek ČTK.

Předseda klubu zastupitelů za TOP 09 Václav Novotný, kterého ve čtvrtek soud v kauze Opencard nepravomocně zprostil viny, upozorňuje i na další okolnosti týkající se Lítačky. Podezření podle něj budí způsob, jakým byla Lítačka pořízena. Vedení města totiž bez otevřené veřejné soutěže vybralo jako dodavatele firmu XT-Card. "Nová karta Lítačka je projektem silné vlivové skupiny uvnitř hnutí ANO," tvrdí Novotný v dopise, který rozeslal zastupitelům.

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Lítačku si za půl roku vyzvedlo 193 tisíc cestujících. Pilotní provoz měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a aktuálně do konce září. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu. Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Opozice tvrdí, že bez výběrového řízení.

autor: ČTK | 8. 9. 2016 16:06

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama