Místo zámku pivovar. Češi hledají nové turistické cíle

Kateřina Šefrová Kateřina Šefrová
7. 7. 2015 7:00
Hrady a zámky? Lidem už běžné prohlídky nestačí, hledají nové zážitky i vzdělání. V kurzu jsou teď například prohlídky pivovarů či návštěvy ekofarem. A podnikatelé vycházejí turistům vstříc.
Prohlídka Plzeňského Prazdroje.
Prohlídka Plzeňského Prazdroje. | Foto: archiv Plzeňského Prazdroje

Praha - Klasická návštěva hradů a zámků už lidem nestačí. Chtějí víc. "Běžní turisté v současné době vyžadují gastronomické prožitky a festivaly," potvrdil ředitel odboru zahraničních zastoupení agentury CzechTourism Jan Herget během diskusního panelu Kulatý stůl, pořádaného mediálním domem Economia.

Lidé dnes hledají pivovary, vyhlášené lokální uzené, cíleně zajedou pro bochník chleba do malé pekárny a vedle zážitku touží i po vzdělání. "Trendem je interaktivita veškerých návštěvnických míst, kde turisté místo pasivních věcí chtějí něco dělat a chtějí být součástí zážitku," uvedl Herget.

U Kulatého stolu Hospodářských novin se sešli (zleva): Petr Koudela, Jan Herget, Tomáš Raboch, Michal Burian a moderátor setkání Tomáš Wehle.
U Kulatého stolu Hospodářských novin se sešli (zleva): Petr Koudela, Jan Herget, Tomáš Raboch, Michal Burian a moderátor setkání Tomáš Wehle. | Foto: Tomáš Tesař

Firmám a podnikatelům se díky tomu otevírají další obchodní možnosti. Některé silné společnosti proto investují do cestovního ruchu, opravují budovy, které by bez jejich peněz už dávno spadly, a budují kulturní či vzdělávací centra. "Právě velké firmy mohou díky své ekonomické síle dostat cestovní ruch mezi priority tohoto státu," řekl Herget.

Peníze pro region

Za posledních pár let prošly proměnou například vysoké pece Dolních Vítkovic, jež se návštěvníkům snaží nabídnout vedle zážitku i vzdělání. "Spojili jsme zážitkový program se vzděláváním a kromě rodin s dětmi k nám chodí i základní a střední školy," popsal šéf sdružení Dolní oblast Vítkovice Petr Koudela. Podle čísel CzechTourismu navštívilo minulý rok areál přibližně 800 tisíc turistů.

"I díky nám mají lidé v regionu důvod zůstat. Vidí, že se oblast rozvíjí," uvažoval Koudela a zároveň neskrýval, že se železárny tímto způsobem snaží podchytit budoucí pracovníky a vzbuzovat v dětech zájem o techniku. Ani Plzeňský Prazdroj nešetří v případě obnovy kulturních památek, za posledních deset let do nich investoval 80 milionů korun. V prostorách pivovaru mají turisté možnost nahlédnout přímo do provozu a sledovat výrobu oblíbeného nápoje.

"Jako firma tyto aktivity děláme pro sebe, protože nám to zvyšuje reputaci. Umožňuje nám to marketingově pracovat se zákazníky v takové míře, jak by se nám žádnou jinou cestou nepovedlo," řekl Tomáš Raboch, vedoucí oddělení cestovního ruchu Plzeňského Prazdroje, který se industriálnímu cestovnímu ruchu věnuje posledních patnáct let.

Zdůraznil, že pivovar tyto aktivity dělá i pro region. "Na našich příkladech je vidět, že dokážeme přilákat statisíce lidí z celého světa, kteří do regionu přinášejí peníze, přestože nejsme typická památka," uvedl Raboch, podle něhož díky pivovaru v okolí města cestovní ruch nabobtnal. Jen pivovarský areál v loňském roce navštívilo okolo 600 tisíc lidí.

Život na vesnici

Kromě velkých společností se do přeměny průmyslových památek vrhají i menší podnikatelé. Například v Bystřici nad Pernštejnem na Vysočině vzniklo centrum Eden, nabízející pohled do života v horácké vesnici. Turisté tady najdou pivovar, moštárnu, jízdárnu nebo ekofarmu.

"Pokud by nebylo cestovního ruchu, tak to spadne, protože by do toho nikdo neinvestoval," konstatoval expert na udržitelný cestovní ruch Michal Burian. Šéf Farmy Eden, jež funguje od března letošního roku, zároveň doplnil, že mezi turisty patří k nejoblíbenějším atrakcím možnost pohladit si zvířata a návštěva pivovaru.

Projekt ocenili i místní drobní živnostníci, kterým se díky jednotlivým akcím v Edenu zvyšují tržby. "Přišli nám to říct a ptali se nás, kdy zase nějakou akci uděláme, aby se na ni mohli připravit," popsal ředitel Burian a doplnil, že projekt by nemohl vzniknout bez spolupráce s městem.

"Potíž je jen v tom, že na úřadech lidé často přemýšlejí v časovém horizontu čtyřletého volebního období, já jsem ale u projektu dvanáctý rok," objasnil Burian. Podle něj je jedno volební období příliš krátká doba na to, aby se myšlenky zhmotnily.

Inspirace v Německu

Tuzemské společnosti by mohly hledat inspiraci v zahraničí, třeba v Německu. Konkrétně u tamních automobilek. "Autosvět BMW v Mnichově je nejnavštěvovanější atrakcí v Bavorsku a díky turistickému ruchu se prodávají i auta," přiblížil Jan Herget z CzechTourismu.

Jiným příkladem je někdejší průmyslová oblast Porúří. Mezi vysokými pecemi a ocelárnami tam za posledních dvacet pět let vyrostla muzea designu a hudební kluby. "Z vlastně nezajímavé oblasti se stal magnet Německa, který je dokonce zapsán na seznamu kulturních památek UNESCO. Místní jsou například schopni sem prodávat letecké zájezdy za tři sta eur a návštěvník může z vrtulníku slaňovat do továrny," popsal Herget.

 

Právě se děje

Další zprávy