V pojištění si Češi stále cení více majetku než života

Red eko
1. 3. 2008 15:40
Lidé mají více pojištěná auta než své životy
Při uzavírání pojistek lidé nejvíce pamatují na své "plechové miláčky".
Při uzavírání pojistek lidé nejvíce pamatují na své "plechové miláčky". | Foto: Audi

Praha - Češi jsou mezi Evropany unikátem, alespoň co se pojištění týče. Zatímco v původních patnácti zemích Unie se životní pojištění podílí na celkovém předepsaném pojistném asi šedesáti procenty a zbytek připadá na neživotní pojištění, v Česku je tento poměr přesně opačný. Význam životního pojištění není Čechy zatím tolik doceňován, i když se situace zlepšuje.

Česká specifika

V České republice z hlediska životního pojištění přetrvávají dva problémy - malý počet smluv a nízké pojistné částky. Kupříkladu v Rakousku či Německu je na sto obyvatel asi 110 životních pojistek. V Česku na sto lidí připadá zhruba jen okolo šedesáti životních pojištění.

Nízké pojistné částky se zase projevují malými odvody pojistného. Platby na životní pojištění v České republice dosahují ročně asi jen dvou procent hrubého domácího produktu, naproti tomu ve vyspělých zemích se jedná asi o dvojnásobek české úrovně.

Situace se zlepšuje

Než Česko v pojištění obyvatel dožene vyspělou Evropu, ještě nějakou dobu potrvá. Pozitivní je alespoň to, že trh životního pojištění v poslední době roste u nás rychleji než je tomu u neživotních pojistek. Pojišťovny se totiž na životní pojistky v poslední době v Česku hodně soustřeďují. A to se týká i pojišťoven, které se dříve ve větší míře profilovaly spíše v neživotním pojištění.

Příkladem je Česká podnikatelská pojišťovna, která v loňském roce zvýšila předepsané pojistné v životním pojištění o několik desítek procent. "Z hlediska naší produkce jsme dříve byli výraznější na poli neživotního pojištění, zejména v povinném ručení. V současné době však v životním pojištění vidíme daleko větší potenciál a příležitost pro náš další růst," přiznal Jaroslav Besperát, vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny.

"V polovině loňského roku jsme zahájili prodej investičního životního pojištění Evropská penze a na podzim modifikaci této pojistky s názvem Evropská jistota. Byli jsme překvapeni, jak se oba produkty dobře prodávají. Jen za prvních šest měsíců jsme sjednali na šest tisíc smluv," dodal Besperát.

Trend rostoucího zájmu o životní pojištění v Česku jen potvrzují aktuální údaje České asociace pojišťoven (ČAP). "První výsledky členů ČAP ukazují, že zájem o produkty životního pojištění v Česku narůstá. Celková výše předepsaného pojistného u životního pojištění činila v loňském roce 53,9 miliardy korun, což je o 14 procent více než v roce předchozím," řekla Marcela Kotyrová, manažerka komunikace a vzdělávání České asociace pojišťoven.

 

Právě se děje

Další zprávy