Titul Nejlepší firma je téměř pro všechny. Za pár korun

Petr Kučera Petr Kučera
4. 2. 2010 10:27
Nová soutěž už přišla o podporu ministra. Možná se jí účastníte i vy, ale nevíte o tom
Unikátní marketingový projekt? (Titulní fotografie z webu NPMF)
Unikátní marketingový projekt? (Titulní fotografie z webu NPMF) | Foto: www.npmf.cz

Praha - Jak získat prestižní titul Nejlepší podnikatel, Nejlepší firma nebo Nejlepší manažer České republiky? Od letošního roku to jde snadněji než dříve. Tradičním renomovaným soutěžím totiž přibyl nový konkurent.

Podle dostupných informací je však projekt s názvem Nejlepší podnikatel, manažer a firma České republiky spíše netradičním způsobem, jak ostatním firmám nabídnout placené marketingové služby.

Oproti podobným soutěžím je zvláštní přinejmenším výběr kandidátů, způsob zpoplatnění účasti či absence informací o porotě a partnerech soutěže.

Kvůli "specifickým" podmínkám už nová soutěž přišla o původně udělenou záštitu ministerstva pro místní rozvoj.

"Důvodem je především fakt, že mi v době udělení záštity nebyly známy všechny okolnosti a podmínky, které byly do soutěže následně zařazeny, například nabídka ze strany organizátorů soutěže na zprostředkování finančních dotací z fondů EU," vysvětluje zrušení záštity ministr Rostislav Vondruška.

Živnostník roku? Nic pro malé podnikatele

Na celostátní úrovni už deset let funguje soutěž Podnikatel roku, pořádaná poradenskou společností Ernst & Young. Vítěz mimo jiné postupuje do celosvětového finále v Monte Carlu.

Chystá se také pátý ročník soutěže Firma roku. Speciálně na malé podnikatele se pak zaměřuje její sesterská soutěž Živnostník roku, podporovaná Hospodářskou komorou České republiky, Asociací malých a středních podniků a živnostníků, celostátními médii či několika silnými sponzory.

Kromě toho probíhá také 17. ročník soutěže Manažer roku.

Proč tedy vzniká další celostátní projekt s názvem Nejlepší podnikatel, manažer a firma České republiky?

"Myslíme si, že jiné soutěže nedávají takový prostor pro přímou podporu a prestiž malým podnikatelským subjektům," říká Zdeněk Pospíšil, generální ředitel podnikatelské soutěže.

Přísně utajené podrobnosti

Kdo za novou soutěží stojí? "Pořadatelem je společnost k tomu založená - komanditní společnost NPMF ČR," odpovídá Pospíšil. Jejími společníky jsou vedle Zdeňka Pospíšila také Ivana Pospíšilová a Libor Průdek. Bližší podrobnosti o zázemí či zkušenostech pořadatelů nebo jména případných odborných partnerů nelze zjistit ani z webu soutěže.

V sekci Partneři a soutěžící zatím žádní partneři nejsou. A vlastně ani soutěžící.
V sekci Partneři a soutěžící zatím žádní partneři nejsou. A vlastně ani soutěžící. | Foto: www.npmf.cz

"Garantem je odborná komise, která je do 1. dubna 2010 z důvodu objektivity a bezpečnosti informací neveřejná," vysvětluje Pospíšil. V porovnání s konkurenčními akcemi jde přinejmenším o nezvyklý postup - ostatní se naopak svými odbornými partnery a sponzory chlubí předem.

K soutěži se zatím nehlásí ani celostátní podnikatelské svazy jako Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků a živnostníků, Unie malých a středních podniků nebo Svaz podnikatelů a živnostníků.

Dejte 2500 korun jako dobrovolný dar

Jak "unikátní marketingový projekt a soutěž" (podle vlastní webové prezentace) vlastně fungují?

Především: Zájemci se nemohou sami přihlásit. "Více než rok pracujeme na výběru firem, které nominujeme," říká Pospíšil.

Nováček mezi podnikatelskými soutěžemi přitom vysoce převyšuje své zaběhlé konkurenty co do počtu kategorií. Těch základních je šestnáct, vedle nejlepšího živnostníka také třeba nejlepší malá firma, nejlepší střední firma, nejlepší velká firma, nejlepší výrobek či nejlepší služba. Základní kategorie se navíc dále dělí na další - například titul nejlepší firma lze získat hned v sedmi kategoriích podle oboru podnikání.

"Nominujeme maximálně 50 firem z každého hlavního oboru podnikání," upřesňuje Pospíšil. Podle jakých kritérií? "To je součástí našeho know-how," říká. Hlavními měřítky nicméně mají být "úroveň, profesionalita managementu a vedení nominovaných firem, kvalita jejich výrobků a služeb". Podrobnější pravidla na webu soutěže dosud chybějí.

A teď přichází to hlavní: "Pokud firmy naši nominaci přijmou, získávají pozici kandidáta certifikátu Top Czech Quality a kandidáta Nejlepší firmy ČR v oboru jejich hlavního podnikání," vysvětluje Pospíšil.

Firmy, které "přijmou nominaci", musí zaplatit "dobrovolný sponzorský dar" ve výši 2500 korun, podle Pospíšila na úhradu nákladů spojených se soutěží.

Poté má následovat ještě osobní jednání a šestiměsíční hodnocení firem. "Až po této lhůtě může daná společnost získat certifikát prvního stupně," dodává Pospíšil.

Firmy netuší, že jsou v soutěži

V sekci "partneři a soutěžící" na svém webu uvádějí pořadatelé téměř 200 konkrétních společností, které jsou kandidáty ocenění. Jenže přinejmenším tři z nich, které online deník Aktuálně.cz oslovil, o tom vůbec netuší. A další účast v soutěži výslovně odmítly.

"Kandidaturu jsem odmítla," potvrzuje například Daniela Hrubá z Pensionu Trautenberk. "Vůbec nikdo se mnou o projektu osobně nemluvil, proto se mi tato soutěž nezdá. Navíc bych musela zaplatit 2500 korun, což se mi nechtělo," dodává podnikatelka.

Zaskočen byl i Petr Tomášek z pražského Golemova restaurantu. "Zatím o ničem nevím, nikdo se mnou nemluvil, nic jsem neplatil," odpovídá.

Zdeněk Pospíšil z pořadatelské společnosti NPMF ČR zdůrazňuje, že na webu nejsou uvedeny nominované firmy, ale jen takzvaní kandidáti. "Firmy, které nominaci odmítnou,  již nejsou kontaktovány a  jejich rozhodnutí plně akceptujeme," vysvětluje, ačkoliv v seznamu na webu soutěže zůstávají.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Firmou roku je Farmet, živnostníkem liberecký hoteliér
Podnikatelem roku 2008 je šéf Unicornu Vladimír Kovář
Malé firmy dostanou půl miliardy na propagaci v cizině

A co vlastně "kandidáti" za svých 2500 korun dostanou? "Nejen že vám účast v projektu pomůže v rozvoji podnikání, ale také usnadní orientaci zákazníkům, kteří budou vědět, kde najdou kvalitu a spolehlivost," dozví se na webu soutěže bez konkrétnějších podrobností.

"V soutěži jde především o to, zajistit malým a středním firmám a živnostníkům cenově dostupnou propagaci, cílenou reklamu a prezentaci," upřesňují organizátoři. "Soutěž má za cíl podpořit marketingové aktivity, které budeme firmám připravovat a uskutečňovat," dodávají.

Organizátoři ujišťují, že nejsou obchodní firmou a nominace ani ocenění nenabízejí jako produkty. Kromě zmíněného sponzorského příspěvku přitom účastníkům nabízejí také "nárok na zpracování žádosti o dotaci a další marketingovou podporu".

Povšimněte si slova nárok - nezaručuje tedy bezplatné zpracování dotace či marketingové podpory, ale pouze jakési právo obdržet od pořadatelů nabídku těchto služeb.

 

Právě se děje

Další zprávy