Praha - Více než šest set studentů z pěti evropských zemí si hrálo šest týdnů na manažery obchodního řetězce. V rámci virtuální hry Tesco Business Game měli na starost rozpočet, objednávky zboží, ale také boj s nejasnými pravidly a špatnou komunikací s organizátory.
Hru vyzkoušela i redaktorka online deníku Aktuálně.cz společně se dvěma kolegy z Vysoké školy ekonomické. Zde je její reportáž.
Vzorečky ze školy nepomohly
Do soutěže, odehrávající se v anglickém jazyce, jsme vytvořili tým nazvaný Sto slonů.
Osmnáct dvoudenních kol nám pomohlo zjistit několik věcí. Především že práce manažera v obchodě je nevyzpytatelná a nikdy přesně nespočítáte, zda vám objednané výrobky skutečně dorazí nebo co a za kolik zákazníci vlastně chtějí.
Zvítězil tým, který dosáhl největší tržní hodnoty firmy. Ten náš nakonec skončil devátý mezi 39 přihlášenými účastníky z Česka.
Hned na začátku si účastníci tříčlenných týmů rozdělili funkce ředitele, manažera zákaznických služeb a manažera prodeje. Poslední úkol připadl i na mne.
Třikrát týdně jsem tak naklikávala objednávky, přepočítávala zboží v regálech a ve skladu, vyhazovala zkažené jogurty nebo uvažovala, co zlevnit, aby lidé více nakupovali a zároveň nám příliš neklesly tržby.
Příprava na každé kolo zabrala zhruba dvě hodiny. Sladit čas tří lidí nebylo jednoduché. Zda dát na letáky kuře nebo plazmový televizor (mimochodem velmi oblíbený sortiment našich zákazníků), jsem proto běžně řešila na přednáškách nebo telefonicky - když jsem byla jedno kolo prakticky bez počítače.
Většinu úkolů jsme museli zvládnout intuitivně. Budou dosavadní trendy fungovat i nadále? Vypočítat cenovou elasticitu či optimální velikost objednávky, jak se učí na hodinách retail managementu, šlo jen orientačně - žádná konkrétní čísla účastníci k ruce nedostali.
Jak hra probíhala? Podívejte na praktické ukázky:
Problémy nám působila i nejasná pravidla a náročná komunikace s organizátory. "Pozdní, žádné či nesmyslné reakce se táhly hrou od začátku do konce," myslí si jeden z členů našeho týmu Vladimír Zejda.
"Ti, kteří nepoužívají Facebook, neměli v podstatě žádnou možnost komunikace," zdůrazňuje Janis Aliapulios, třetí člen týmu. Přes formulář v samotné hře podle něj nikdo neodpovídal a na telefonické centrále pro ČR ani nevěděli, že podobná hra vůbec existuje.
Nesrozumitelné instrukce
Několik týmů si hned ze začátku uškodilo kvůli tomu, že ve hře byla vágně formulovaná pravidla ohledně trvanlivosti zboží. Nebylo například jasné, zda hovězí "vyprší" během tří kol nebo už ve třetím kole - což mohl být rozdíl.
Čtěte také
- Pozor na zelí z Polska. Obsahuje kyselinu mravenčí
- Absurdita v obchodech: Není hotovost jako hotovost
- Limonáda dostřelí na 10 metrů. Musí z Globusu pryč
- Nutella klame zákazníky, uznal výrobce a platí odškodné
- Kupujte české potraviny, uslyší lidé za desítky milionů
- Pravda o zdražení jídla. Stojí víc, než říkali politici
Stejně tak Tesco v úvodních pravidlech informovalo, že zkažené zboží bude označené červeně. Tak jsme jej od začátku uvědoměle vyhazovali, abychom neodradili zákazníky a vyhnuli se pokutám od potravinářské inspekce. Později se ale ukázalo, že to, co je rudé, se zkazí až do začátku dalšího kola, a může tedy ještě jít na prodejnu.
Pokud byste čekali, že bude Tesco Business Game - tak jako klasická počítačová hra - plná barevných ilustrací a vy se ocitnete v kreslené prodejně, asi vás zklamu. Většina soutěže se odehrála v excelových tabulkách.
Náš tým jich vedl hned několik. Jednu na prodeje a tržby, další na počet regálů pro jednotlivé zboží, na reklamní akce nebo na počty objednávek.
Chod skutečné prodejny?
Podle tiskové zprávy, kterou Tesco vydalo v půli března na začátku soutěže, měla hra kopírovat chod skutečné prodejny. "Často se v praxi setkávám s tím, že vysokoškoláci, kteří se u nás ucházejí o práci, mají jen mlhavou představu o tom, jak maloobchod doopravdy funguje," uvedl personální ředitel skupiny Karel Foltýn.
Podle Vladimíra Zejdy ale hra fungování supermarketu příliš neodpovídala - stačilo se podívat na skokové změny výsledků jednotlivých týmů. "Je vidět, že do vytváření hry šlo jen málo času a invence. Přitom existuje plno kvalitních her a tvůrců, ze kterých bylo možné brát inspiraci," myslí si student VŠE.
Jak uvedli zástupci Tesca, naprogramování se zhostila externí agentura, která se na online hry specializuje. "Soutěž jsme řídili z Česka a na její organizaci se podíleli přímo zástupci Tesco," říká Jana Macháčková z Tesco ČR s tím, že společnost aplikaci před spuštěním testovala.
"Jako myšlenka je to dobré," komentuje Janis Aliapulios. Zároveň ale doplňuje, že hra jako taková nenaplnila jeho očekávání. "Z Tesca mám nyní dojem chaotické firmy, která neumí operativně řešit problémy a na kterou není spolehnutí. Proto se v budoucnu budu snažit jejím obchodům vyhýbat," uzavírá pro Aktuálně.cz.
Jak hra probíhala? Podívejte na praktické ukázky: