Praha -Pokud máte milion nebo vyděláte přes sto tisíc měsíčně, pak jste tím správným člověkem pro nové pobočky České spořitelny. Banka zatím zprovoznila dvě v Praze a jednu v Brně - prakticky jde o bývalé pobočky HSBC, která se z českého retailového trhu vloni stáhla.
Do pěti let chystá spořitelna dvacet takových speciálních prostor s názvem ČS Premier, nejbližší přijde na řadu v Ostravě. V mnoha případech však půjde jen o speciální prostory v už existujících pobočkách - například v patře, kam běžní klienti nemají přístup.
Speciální pobočky a produkty jsou určeny klientům, kteří mají ve spořitelně uložen alespoň jeden milion korun (součet vkladů a investic) nebo kteří na účet pravidelně posílají alespoň 100 tisíc korun měsíčně (při společném účtu manželů lze jejich příjmy sčítat). Těm tyto prostory nabídnou nadstandardně osobní přístup, diskrétnost a speciálně školené pracovníky.
Zdarma účet i vstup do VIP salonků na letišti
Nejbohatším klientům banka jako základ nabídne Osobní účet Premier. Jeho vedení je zdarma, bez poplatku jsou také výpisy, dvě debetní platební karty, výběry z vlastních bankomatů v Česku i v zahraničí (Erste Group) či přímé bankovnictví.
Jako první v Česku nabídne spořitelna těmto klientům také prestižní kreditní kartu VISA Infinite. Ta mimo jiné obsahuje nadstandardní cestovní pojištění, takzvaný priority Pass pro vstupy do 600 letištních salonků po celém světě, pomoc v nouzi (emergency service) a služby osobního asistenta (concierge).
Ani za tuto kartu a zmíněné služby klient nic neplatí. Podmínkou však je, že ročně utratí platební kartou u obchodníků alespoň 400 tisíc korun (zhruba 33 tisíc měsíčně). Platby dodatkovými kartami - například pro manžela či děti - se do limitu sčítají.
Pokud klient tato kritéria během jednoho roku nesplní, naúčtuje mu banka za zmíněné služby zhruba tisícovku měsíčně. "Přístup ale bude vždy individuální, nepůjde o nějakou automatickou sankci," říká Jiří Zelinka, který ve spořitelně řídí právě oddělení zaměřené na nejbohatší klienty.
Nástupce HSBC Bank
Zelinka přišel do spořitelny z české pobočky britské HSBC Bank. Tato banka se totiž na konci loňského roku rozhodla nečekaně stáhnout ze zdejšího retailového trhu (zaměřovala se na klienty s vklady nad milion korun). Po zhruba třech týdnech převzala její zaměstnance a klienty právě Česká spořitelna.
"Přešla k nám bohužel jen zhruba polovina bývalých klientů HSBC," říká Zelinka. Podle něj klienti opouštěli HSBC hlavně v prvním měsíci, než bylo oznámeno převzetí Českou spořitelnou.
O nejvíce bonitní klienty samozřejmě usilují také další banky. Mezi největšími mají dobrou pozici hlavně UniCredit Bank a Komerční banka, přímo na privátní bankovnictví se pak specializují například J&T Bank, Privatbanka (Penta), PPF Banka či Citibank.