Praha - Podíl nepojištěných vozidel na celkovém počtu registrovaných dopravních prostředků v Česku vloni klesl pod deset procent. Pojišťovny totiž výrazně zpřísnily boj proti lidem bez povinného ručení.
Počet nepojištěných škod, způsobených vozidly bez povinného ručení, klesl meziročně o pětinu na necelé čtyři tisíce. "Z českých silnic zároveň ubylo 200 tisíc nepojištěných vozidel," řekl dnes výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
Nepojištěná vozidla však způsobila v průměru vyšší škodu než dříve. "Průměrné plnění z garančního fondu vloni činilo 70 990 korun, tedy zhruba o patnáct procent více než v roce 2008," upřesnil Hradec. Nejvyšších částek dosahují hlavně závažné škody na zdraví.
Pomohla přísnější pravidla
Vozů bez povinného ručení ubylo podle Hradce zejména díky přísnějšímu pravidlu, které platí od loňského ledna.
Majitelé vozidel bez povinného ručení jsou povinni zaplatit za každý den bez pojištění "pokutu" od 20 do 300 korun podle druhu dopravního prostředku. "U osobního vozidla jde o 50 nebo 70 korun denně podle objemu válců motoru. Výše příspěvku každým dnem narůstá," upřesňuje Hradec. Inspirací byly podobné systémy fungující například ve Švédsku a Finsku
Pokutu, přesněji řečeno příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů, musí zaplatit majitelé vozů bez povinného ručení nezávisle na tom, jak často auto vedené v registru vozidel skutečně používají nebo zda jeho provozem způsobili škodu. Příspěvek je přitom mnohonásobně vyšší, než kolik by stálo běžné povinné ručení.
"Ani příspěvek do fondu však nenahrazuje povinné ručení," upozorňuje Hradec. Jestliže navíc nepojištění auto způsobí škodu, musí viník nehody zaplatit i vzniklou škodu.
Čtěte také: Noví klienti smrti: Věk nad 40 a vědí o nich pojišťovny Dvě pětiny bytů v Česku nejsou chráněny proti zlodějům Jste obézní? Kila navíc vám prodraží životní pojistku |
Od loňského února do konce letošního března rozeslaly pojišťovny, sdružené v České kanceláři pojistitelů, výzvy k zaplacení příspěvků do garančního fondu 185 tisícům majitelům vozů bez povinného ručení. Do garančního fondu díky tomu přibylo zatím 113,5 milionu korun.
"Postupně se narovnává nespravedlivý systém, kdy za nepojištěné škody v konečném důsledku platili poctiví plátci povinného ručení," dodal Hradec. Peníze z garančního fondu se používají na úhradu škod poškozeným v případech, kdy nehodu způsobí motorista s nepojištěným vozidlem nebo nezjištěný pachatel.