Přísnější zákon nestačí. Půjčka po telefonu vyjde draho

Jiří Hovorka ČTK Jiří Hovorka, ČTK
27. 8. 2013 12:20
Obcházení zákazu už šetří Česká obchodní inspekce. Nejlepší je hovor ukončit.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha - Společnost Maghera Royal porušuje zákon o spotřebitelském úvěru, který od letošního února zakázal nabízení půjček přes telefonní linky zpoplatněné vyšším tarifem. Místo pomoci ve finanční nouzi tak může zájemce zaplatit další tisíce korun navíc. Upozorňuje na to spotřebitelský časopis dTest.

„Zájemci o snadno dostupný úvěr se po vytočení běžného telefonního čísla z inzerce v denním tisku dovolají do callcentra, kde se dozví, že na požadovaný úvěr nárok nemají, ale zároveň jim operátor předá kontakt na investora, který jim údajně peníze půjčí. Toto číslo však již patří mezi vysoce tarifikované linky začínající volání na ně je zpoplatněno částkou 95 korun za minutu," říká Miloš Borovička, právní poradce sdružení dTest.

„Operátoři pak pod různými záminkami udržují volajícího na lince až několik hodin a volajícího opakovaně ujišťují, že jim bude hovorné později vráceno, částky dosahující až několika tisíc korun se nikdy nedočkají," dodává Borovička.

Časopis dTest už podal podnět České obchodní inspekci, která nad dodržováním zákona o spotřebitelském úvěru dohlíží, a zvažuje i trestní oznámení. Společnost Maghera Royal může teoreticky dostat až dvacetimilionovou pokutu - v praxi ale ČOI dosud ukládala výrazně nižší sankce, přestože v posledních měsících přitvrdila.

„Vyúčtování na vysoké částky, které volající musí nejprve uhradit operátorovi, je třeba u společnosti Maghera Royal reklamovat a domáhat se vrácení hovorného, protože službu poskytuje v rozporu se zákonem," radí Borovička.

Nejlepší obranou je však podle něj vyhnout se při žádosti o úvěr jakémukoliv telefonnímu číslu začínajícímu trojčíslím 900.

Borovička zdůrazňuje, že situaci mohou ovlivnit i sami telefonní operátoři, kteří čísla přidělují. Mají vlastní kodex, na jehož základě lze předražené linky určené k uzavírání půjček jednoduše zakázat.

Před nabídkami úvěru přes telefon, které skončí pouze tím, že se výrazně zvýší účet za volání, před několika dny varovala i Česká obchodní inspekce.

Podle zjištění inspektorů zprostředkovatelé úvěrů nadále používají při nabízení půjček telefonní čísla s vyšší než běžnou sazbou, zpravidla ve výši 95 korun za minutu, ačkoliv jejich použití od února omezila novela zákona o spotřebitelském úvěru.

Inspekce v poslední době šetří několik podání nejen od spotřebitelů, ale také od policie, na niž se poškození občané obrátili s žádostí o pomoc.

"Jste-li operátorem odkázáni na linku s vysokým tarifem, okamžitě jednání ukončete. Pokud na takovou linku zavoláte, nezískáte požadovaný obnos, ale účet za telefon dosahující až desítek tisíc korun," říká ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský.

Zprostředkovatelé úvěrů si podle inspekce našli způsob, jak zákon obejít. "Pokud zájemce o půjčku zavolá na číslo uvedené v inzerátu, je mu poskytnuta informace, že půjčku sice dostane, ale až na základě certifikátu, k jehož získání však musí zavolat právě na linku s vyšší než běžnou cenou," uvedl mluvčí úřadu Denis Gaidoš.

Půlhodinový hovor, při kterém na zájemce o půjčku podle Gaidoše čeká připravená past opakujících se otázek, tak může vyjít na 5700 korun.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady!

 

Právě se děje

Další zprávy