Londýn /Od našeho zvláštního zpravodaje/ - Lidé bez mobilu se stávají stále atraktivnějším cílem pro operátory. Tuzemská trojka Vodafone chce co nejvíce z nich nalákat na ultralevný mobil. T-Mobile a Telefónica více na speciální programy a obsah.
Své plány dnes odhalil nejmladší operátor. S nimi představil i své lákadlo na lidi, kteří se mobilům dosud vyhýbali, dva zcela jednoduché telefony, jejichž cena bude mezi 19 a 35 eury, tedy zhruba od 600 korun.
V Česku do tisícovky
Oba modely vypadají stejně, liší se jen v displeji, jeden má barevný, druhý černobílý. "V Česku bude k dostání pouze model s barevným diplejem. Cenu pro tuzemský trh jsme zatím neurčili, ale s největší pravděpodobností bude pod tisíci korunami," říká mluvčí Vodafonu Jakub Hrabovský.
Telefony jsou určeny mimo českého například také na rumunský a maďarský trh. Kromě toho ale také pro Keňu, Egypt a další trhy, které se rychle rozvíjejí.
Oba telefony mají jen základní funkce, volání a psaní textových zpráv. A na českých pultech by se měly objevit v létě.
"Chceme usnadnit lidem přístup k mobilním technologiím v zemích, kde je zatím často překážkou cena telefonů, kvůli níž zůstávají miliony lidí bez přístupu k mobilním sítím," říká Jens Schulte-Bockum z anglické centrály Vodafonu.
Dodává, že tento přístroj vyrobila čínská společnost ZTE. Ta mimo jiné vyrobí i přístroje pro čtrvtého českého operátora, U:fona.
Čechů bez mobilu jsou zhruba dva miliony. Na tomto čísle se shodují operátoři a poslední průzkumy.
Pětina populace zůstává stranou mobilních technologií přesto, že operátoři v posledních letech investovali miliardy korun do reklamy, aby nové klienty nalákali.
Dvě velké skupiny
Nejvíce jsou to starší lidé a pak děti do 15 let. Operátoři se přitom snaží oslovit už děti od 6 let. "Pro děti od tohoto věku máme speciální tarify jim šité na míru, například program Bav se," říká mluvčí českého T-Mobile Martina Kemrová.
Speciálním programem na takto malé děti míří i konkurenční Telefónica O2. "Pro nejstarší zákazníky jsme například do naší nabídky mobilních telefonů přidali telefon Jablotron, který vypadá a používá se jako klasický pevný telefon, je opatřen velkými klávesami a velkým displejem, což právě senioři velmi ocení," říká mluvčí Telefóniky Martin Žabka.
Pro Čechy je stále hodně důležitá cena telefonů. A nejen pro tyto dvě skupiny lidí. Nejprodávanějším mobilem v zemi byla loni Nokia 1600 za méně než 1500 korun. Češi si koupili stovky tisíc kusů tohoto modelu.
ČTĚTE VÍCE:
Mobil roku: Skromně funkcí za pár stovek |
Stále více lidí si také už začíná pořizovat lepší telefony. Hitem poslední doby jsou přístroje se zabudovaným fotoaparátem či přehrávačem digitální hudby. Celkem si lidé loni pořídili telefony za miliardy korun.
ČTĚTE VÍCE:
- Češi si loni pořídili mobily za deset miliard
Operátoři v honbě za zákazníkem každý rok investují miliardy korun do reklamy. Nejúspěšnější je v lovu klientů T-Mobile. Ten si jich za poslední dobu do svých čísel připočetl nejvíce a udržuje si v Česku pozici operátora s největším počtem SIM karet.
ČTĚTE VÍCE:
Nejvíce peněz na klientech ovšem vydělává konkurenční Telefónica O2, která nabízí kromě mobilních i služby z pevné linky a je také největším tuzemským poskytovatelem internetu. V tomto oboru jí stále silněji konkuruje kabelová jednička UPC.
ČTĚTE VÍCE:
V Česku se také rychle zvedá počet mobilních připojení k internetu, které nabízejí hlavně mobilní operátoři. Těm navíc v poslední době přibyla další konkurence. Vstup na trh nedávno oznámil další operátor, U:fon, který chce o zákazníky bojovat hlavně nízkými cenami.
Přes to, že zhruba pětina lidí stále nemá mobil, patří Češi k nejmobilnějším Evropanům. Na sto Čechů připadá 120 SIM karet. Je to tím, že někteří lidé vlastní více mobilních čísel. Průměr ovšem zvedají i takzvané průmyslově využívané SIM karty, které neslouží pro volání. Firmy je používají pro různé průmyslové účely. Zabudovávají je například do aut, aby měli přehled o jejich pohybu.