reklama
 
 

Stravenková revoluce. Místo papíru je tu předplacená karta

17. 6. 2015 13:00
Jako první z velkých "stravenkových firem" dnes novinku představila firma Edenred vydávající stravenky Ticket Restaurant.

Brno – Místo klasické papírové stravenky mohou firmy začít dávat zaměstnancům bezkontaktní plastovou kartou s předplacenou částkou. Elektronické stravenky dnes v Brně představila společnost Edenred vydávající stravenky Ticket Restaurant. Do praxe ji uvádí jako první z velkých hráčů na trhu, spolupracuje přitom se společností MasterCard.

Elektronické stravenky zatím přijímají zhruba tři stovky restaurací a obchodů v Brně a jedna stovka v Praze. „Při našem průzkumu, který zavedení karty předcházel, jsme největší zájem o takovouto službu zaznamenali právě v Brně. Od začátku června má kartu k dispozici tisícovka zaměstnanců z deseti brněnských firem," říká generální ředitel Edenred Martin Bulíř.

Brno je podle něj svou velikostí optimální pro uvedení karty na trh, navíc je sídlem řady velkých a technologických firem, v nichž je o tuto novinku největší zájem.

Do konce letošního roku plánuje Edenred rozšíření služby do celé České republiky, využívat by ji mohlo až 20 tisíc zaměstnanců. Už nyní přijímá karty i sto restaurací v Praze a další přibývají. „Volají nám sami zaměstnavatelé a mají o kartu zájem. Sami nám pak navrhují, které restaurace v jejich okolí by bylo dobré oslovit,“ dodává Bulíř.

Ticket Restaurant Card funguje jako bezkontaktní předplacená karta, na níž zaměstnavatel každý měsíc posílá částku, kterou až dosud přispíval na papírové stravenky. Stav peněz na kartě si může zaměstnanec zjistit na internetovém účtu nebo prostřednictvím SMS. Při platbě do 500 korun není třeba zadávat PIN kód. Bezpečností opatření karty jsou stejná jako u jiných předplacených karet.

Méně starostí, rychlejší peníze

Česko je pátou zemí, kde Edenred své elektronické stravenky zavádí. Zatím je používají lidé ve Francii, Belgii, na Slovensku a v Polsku. Mezi třemi stovkami brněnských provozoven, které kartu přijímají, jsou například řetězce KFC, Burger King, McDonalds nebo Sklizeno, ale i restaurace sítě Tripoli nebo Okay market potraviny.

Podle zástupců Edenred je elektronická stravenka výhodná po všechny strany. Pro zaměstnavatele znamená především úsporu času oproti rozdělování papírových stravenek. Restauracím ubude administrativy při vracení stravenek, navíc peníze dostanou na účet dřív než v případě papírových kuponů. Uživatelům slibuje firma větší pohodlí i bezpečí – kartu je totiž krom běžného zabezpečení možné i zablokovat.

„Zavedení elektronické karty vnímáme jako správný krok, který řeší mnoho problémů od nákladné distribuce papírových poukazů až po 'na stravenky nevracíme',“ říká Radovan Musil, generální ředitel společnosti Red Hat. Ta je jednou z prvních, které kartu svým zaměstnancům nabízí.

Chystají se i konkurenti

Konkurenční vydavatel stravenek Sodexo plánuje jejich spuštění do konce roku, v řádu měsíců ji chce zavést i UP (Chéque Déjeuner). Jako první spustila e-stravenky na začátku loňského roku společnost Benefit Management, která má ale na trhu jen malý podíl.

Výkonný ředitel Benefit Managementu Václav Kurel říká, že některé restaurace odmítají elektronické stravenky proto, že potlačují šedou ekonomiku. E-stravenky jsou totiž propláceny přímo na bankovní účet provozovny, takže tento příjem musí přiznat a odvést z něj daně.

Pro restauratéry znamenají stravenky obecně snížení zisku z obědových menu přibližně o pět procent. „Stojí mě to minimálně 5,5 procenta na provizi, i tak ale stravenky přijímáme. Mám obavy z toho, že kdybychom přestali, přišli bychom o ty, kdo k nám chodí na polední menu na oběd,“ vysvětluje Raed Kahwaji, majitel brněnských restaurací Veselá Vačice a Šelepka No.1.

Masová obliba stravenek ale firmám, které je vydávají, nahrává. „Podle naší zkušenosti přejde na stravenkovou kartu 70 až 80 procent oslovených restaurací,“ očekává Martin Bulíř. Edenred patří mezi největší poskytovatele stravenek v Česku, dodává je 25 tisícům firem pro 600 tisíc zaměstnanců. Jeho stravenky přijímá 60 tisíc míst v celém Česku.

Právě stravenky vedou žebříčky popularity zaměstnaneckých benefitů. Kupony, které lze použít k platbě za jídlo v restauraci i v některých obchodech s potravinami a které jsou z části dotované zaměstnavatelem, používá přibližně 1,3 milionu Čechů.

autor: Veronika Skálová | 17. 6. 2015 13:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama