Praha - Na tuzemském trhu v současné době funguje 45 aktivních slevových portálů. V srpnu roku 2011, kdy byl trh na vrcholu, jich ale bylo 204. Vyplývá to z údajů vyhledavače slev Skrz.cz. Největší podíl na obratu serverů má cestování a jeho význam stále roste. Online slevový trh letos slaví pět let existence a za tu dobu Češi podle odhadů slevových portálů ušetřili při nákupech celkem přes deset miliard korun.
Slevový segment za posledních pět let prošel několika fázemi. Nejprve se těšily největší oblibě slevy do restaurací, poté určitou dobu měly žně všechny nabídky spojené s wellness a relaxací. Velkým hitem se stala i móda. "Největší stálicí jsou ale jednoznačně pobyty. Ty prakticky po celou dobu tvoří zásadní podíl celkových tržeb slevových serverů a jejich význam v poslední době ještě roste," uvedl ředitel Skrz.cz Petr Kováčik.
"Druhou nejsilnější oblastí z hlediska obratu je v současnosti zboží a třetí jsou služby v segmentu krásy a zdraví. Silnou kategorií v ohledu prodaných voucherů je rovněž gastronomie. Prodej módy naopak postupem času klesá a dnes již tvoří zcela minimální obraty," dodal výkonný ředitel serveru Pepa.cz Petr Sýkora.
Nejvíce peněz za pobyty a dovolené
Z celkové částky, kterou Češi utratí na slevových serverech, 70 procent připadá právě na pobyty a dovolené. Rostoucí útraty jsou přitom dány změnou skladby nabídky i poptávky. Dříve šlo především o levné tuzemské pobyty, dnes kupují Češi i zlevněné zahraniční zájezdy.
"Největší výzvou letošního roku je posílení mobility, tedy snadnější a efektivnější nakupování přímo z mobilu tak, aby se ze Slevomatu stala nejpoužívanější aplikace na lokální služby v ČR. Zároveň chceme posílit svoje aktivity v regionech, kde vidíme velký potenciál k růstu," uvedla ředitelka největšího portálu Slevomat.cz Marie Chytilová.
Trh se nasytil
V srpnu 2010 fungovalo na tuzemském trhu deset aktivních slevových serverů, na konci téhož roku pak již 108. Vrcholu dosáhl počet těchto portálů v polovině roku 2011, kdy jich bylo 204. Postupně se ale trh nasytil. V dalších letech vyklidila z různých důvodů pozice řada velkých slevových portálů, například původní Zapakatel.cz, Hypersleva.cz či Nebeslev.cz. Na začátku letošního roku na trhu zbylo 40 aktivních slevových portálů, jejich počet ale letos vzrostl na 45. Obrat trhu loni činil 3,5 miliardy korun.
Podle odhadů bude letos první pětka serverů ovládat více než 90 procent trhu. Po největším portálu Slevomat.cz se mezi velké portály řadí Pepa.cz, Vykupto.cz, Nakupvakci.cz, Slever.cz či Hyperslevy.cz. Na trhu funguje také řada slevových vyhledávačů.