Praha - Mobilní trh je rozdělen a pro další růst musejí operátoři volit brutálnější kampaně, aby přetáhli soupeřům klienty. Telefónica O2 však, jak se zdá, zašla příliš daleko a konkurence se hodlá tvrdě bránit.
Telefónica totiž obvolává desetitisíce zákazníků T-Mobilu a Vodafonu a nabízí jim přechod na své tarify.
"Víme, že velmi často voláte do sítě O2, na základě toho vám můžeme nabídnout velmi výhodné volání, s nímž oproti současnému stavu určitě ušetříte," popisují při volání na help linky svých operátorů rozhořčení zákazníci nabídku, kterou slyšeli. Nelíbí se jim, že jiný než jejich operátor disponuje takovými daty.
Zablokujeme číslo
"Jedná se o desítky tisíc nevyžádaných hovorů, které mají za následek odpovídající počet stížností našich zákazníků," uvedla pro Aktuálně.cz Jitka Pacolová, tisková mluvčí T-Mobile.
"Takovéto hovory naplňují znaky nekalosoutěžního jednání a porušují právo na ochranu osobních údajů našich zákazníků. Zákazníky chceme před tímto typem hovorů chránit, proto jsme nuceni přijmout následující opatření, která zamezí jejich dalšímu obtěžování. Jedním z takovýchto opatření je okamžité zamezení volání z čísla 800 02 02 02 do naší sítě," popisuje nejbližší kroky.
Také Vodafone se postupu konkurenta brání. "Vodafone O2 ani nikomu jinému neposkytl údaje o našich zákaznících, jejich identitě, ani o tom, kolik provolají peněz. Považujeme neoprávněné využívání těchto informací ze strany O2 za nefér a neetické. Také se domníváme, že ze strany O2 může jít o porušení práva," říká pro deník Aktuálně.cz Filip Hrubý, mluvčí trojky mobilního trhu. U Vodafonu bylo osloveno přibližně deset tisíc zákazníků.
Sama Telefónica marketingovou kampaň nepopírá, leč pochybení či zneužití informací striktně odmítá.
"V rámci rozsáhlé kampaně k představení nových tarifů O2 NEON jsme oslovili statisíce majitelů mobilních telefonů a pevných linek, prostřednictvím různých prostředků přímé komunikace, mj. i telefonicky. Obvolávání je zaměřeno na čísla, u nichž máme příslušný souhlas, a dále náhodně generovaná čísla a veřejně dostupné databáze, takže jsme samozřejmě oslovili i řadu zákazníků konkurence," sdělil deníku Aktuálně.cz Vlastimil Sršeň, šéf komunikace Telefóniky.
"Udivuje nás nepodložené obvinění ze strany konkurenčních operátorů, protože se jedná o jeden ze standardně používaných nástrojů marketingové komunikace na trhu," dodal.
Přijde trestní oznámení?
Konkurenti však toto jednání za standard nepovažují.
Čtěte také: Superlevný telefon jde na dračku. Na podzim bude další |
"Vodafone pro marketingové účely nikdy nevyužívá neveřejné osobní údaje zákazníků konkurence," tvrdí Hrubý.
"Vzhledem k tomu, že jsme přesvědčeni o protiprávnosti tohoto jednání, o prošetření celé věci samozřejmě požádáme Český telekomunikační úřad i Úřad pro ochranu osobních údajů a zvažujeme rovněž další právní kroky, včetně podání trestního oznámení," uvedla Pacolová k dotazu na další kroky T-Mobilu.
O podání trestního oznámení uvažuje i Vodafone.
"Z našeho pohledu se jednoznačně jedná o jejich nestandardní kroky v rámci konkurenčního boje, které jsou reakcí na velmi úspěšné a revoluční tarify O2 NEON, nabízející neomezené volání," kontruje Sršeň.