Triky prodejců v EU omezí nová pravidla. Na co máte nárok?

František Mašek, Hospodářské noviny
20. 7. 2014 12:39
Velkou změnou je prodloužení lhůty, v níž mohou Evropané nakupující v jiných zemích vrátit zboží či odmítnout objednanou službu bez udání důvodu.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Paní Karla se zaregistrovala na zahraničních webových stránkách vedených v češtině a stahovala si z nich recepty. Po několika dnech přišlo nemilé překvapení. E-mailem dostala fakturu na 30 eur. Z průvodního dopisu se dozvěděla, že se za registraci na webu platí. Teprve pak si všimla, že je to v česky psaných podmínkách registrace drobným písmem skutečně napsáno.

Podobné zkušenosti má řada Čechů. Nejen s recepty a horoskopy, ale zejména s tipovacími soutěžemi k mistrovství světa v kopané či hokeji a lákavými cenami, které řada těchto webů nabízela vítězům. I když to nebylo nikde výslovně uvedeno, po registraci nezbytné k tomu, aby mohli soutěžit, jim rovněž přišly faktury na několik desítek eur. A když nezaplatili, následovaly výhrůžné e-maily.

Někteří se jako paní Karla obrátili na právníka, který jim doporučil nic neplatit. Že to byla správná rada, potvrdily verdikty soudů v několika evropských zemích, kde měli s podobnými praktikami rovněž zkušenosti.

Konec předem vyplněných políček

Legislativa EU dosud podobné případy neřešila. To se ovšem nyní změnilo díky nové směrnici o právech spotřebitelů, která začala platit 13. června. Místopředsedkyně Evropské komise a eurokomisařka pro spravedlnost Viviane Redingová věří, že vydání směrnice ukončí podvodné triky obchodníků, s nimiž se setkávají spotřebitelé v celé Evropě.

„Již nebude nutné škrtat předem vyplněná políčka při nákupu letenek ani platit dodatečné poplatky za platbu kreditní kartou na internetu. Znamená to konec obchodníků, kteří zákazníkům tvrdí, že zboží koupené přes internet nelze vrátit,“ jmenovala Redingová některé praktiky, které má směrnice vymýtit.

Deset změn, které mají usnadnit nákupy v EU

1. Bez skrytých poplatků a nákladů na internetu

Spotřebitelé jsou při koupi zboží a služeb na internetu chráněni před skrytými náklady. Podvodníci požadují často platbu za služby, jež jsou nabízeny zdarma, jako jsou například horoskopy či recepty. Nově musí kupující potvrdit, že je skutečně uhradí.

2. Transparentnější ceny

Obchodník musí uvést celkové náklady na produkt či službu včetně dodatečných poplatků. Jinak je zákazník nemusí uhradit.

3. Zákaz zaškrtnutých políček na webových stránkách

Při on-line nákupech, například letenek, mohou být klientovi nabízeny doplňkové služby, třeba cestovní pojištění. Někdy byly ve formuláři objednávky uváděny formou předem vyplněného políčka. Kdo je nechtěl, musel je škrtnout. Nyní jsou předem vyplněná políčka zakázána.

4. Čtrnáct dnů na odstoupení od smlouvy

Kupující může nyní bez udání důvodu odstoupit od smlouvy do 14 kalendářních dnů. Pokud ho prodejce jasně neinformuje o právu na odstoupení od smlouvy, prodlouží se lhůta na vrácení zboží na rok. Lhůta na odstoupení od smlouvy začíná běžet při převzetí zboží, nikoli při uzavření smlouvy. Klient může odstoupit také od smlouvy sjednané při „vyžádané návštěvě“, kdy mu prodejce prodal zboží doma. Odstoupit lze rovněž od smlouvy uzavřené v rámci internetové aukce, například na eBayi, pokud bylo zboží koupeno od profesionálního prodejce.

5. Vrácení peněz do 14 dnů

Obchodník musí klientovi vrátit peníze za zboží do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, a to včetně nákladů na dodání zboží. Nese rizika za poškození zboží během přepravy, než ho převezme kupující.

6. Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy

Zavádí se vzorový formulář, který může spotřebitel využít, chce-li odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku (on-line) nebo při podomním prodeji. Zjednodušuje a zrychluje se tak odstoupení od smlouvy bez ohledu na to, ve kterém členském státě EU byla uzavřena.

7. Bez příplatků za použití kreditky a telefonní linky

Obchodník nesmí spotřebiteli účtovat za platbu kreditní kartou či jiným platebním prostředkem vyšší poplatky, než činí jeho skutečné náklady. Pokud provozuje speciální telefonní linky, na něž může spotřebitel kvůli smlouvě zavolat, nesmí si za jejich použití účtovat více, než činí základní sazba za telefonní hovor.

8. Náklady na vrácení zboží

Pokud obchodník chce, aby náklady na vrácení zboží platil spotřebitel, musí ho o tom předem jasně informovat. Jinak je hradí on sám. Obchodník také musí klientovi před nákupem sdělit alespoň odhad maximálních nákladů na vrácení objemného zboží, například nábytku, aby se spotřebitel mohl rozhodnout, kde si zboží koupí.

9. Více informací o digitálních produktech

Informace o digitálním obsahu musí být jasnější, včetně podrobností o slučitelnosti hardwaru a softwaru a použití technických ochranných opatření, například omezení práva spotřebitele kopírovat obsah. Ten může odstoupit od koupě hudebních záznamů či videoobsahu do okamžiku, než si je stáhne.

10. Jednotná pravidla usnadní obchody

Po sjednocení základních pravidel platí v EU, hlavně u internetového prodeje, stejné podmínky pro podnikání. Obchodníkům tak klesnou transakční náklady. Práci jim ulehčí také standardizované formuláře.

Evropská komise chce také přísně kontrolovat, zda členské státy EU dodržují dohodnuté zásady a přiznávají spotřebitelům práva, která jim náleží. Podstatné ale je, aby Evropané při nákupech doma, v zahraničních obchodech nebo přes internet věděli, nač mají nárok a na koho se v případě potíží obrátit.

Delší doba na vrácení zboží

Nová směrnice přináší i řadu dalších podstatných změn a sjednocuje a zpřesňuje podmínky platné v Unii. Jedno ze základních pravidel, jímž je minimálně dvouletá lhůta pro uplatnění reklamace, zůstává zachováno.

Velkou změnou je ale prodloužení lhůty, v níž mohou Evropané nakupující v jiných zemích přímo nebo přes internet vrátit zboží či odmítnout objednanou službu bez udání důvodu, a to ze sedmi na 14 kalendářních dnů. Pokud jim prodávající zamlčí, že mohou v této lhůtě od smlouvy odstoupit, prodlouží se tato doba až na jeden rok.

Uvedená lhůta začíná běžet ode dne, kdy spotřebitel zboží převzal, nikoliv již od uzavření smlouvy, jako tomu bylo doposud. A týká se prodejů přes internet, po telefonu či v zásilkových obchodech, ale také podomního i pouličního prodeje, předváděcích akcí, případně exkurzí organizovaných prodejcem.

Čtrnáctidenní lhůta, kdy lze odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodů, se nově vztahuje také na smlouvy uzavřené při takzvané vyžádané návštěvě, kdy obchodník spotřebitele telefonicky přesvědčí, že mu bude zboží nabízet u něj doma. Nerozlišuje se tedy již mezi vyžádanou a nevyžádanou návštěvou. Právě tento rozdíl bylo často obtížné dokázat, čehož někteří nepoctiví prodejci zneužívali.

Omezení pro kreditky a telefonní linky

Evropská unie se rozhodla zamezit i dalším trikům prodejců, jimiž jsou drahé platby kreditní kartou a jinými platebními systémy nebo jednání s obchodníkem přes telefonní linky, jež jsou daleko dražší než běžné tarify.

Prodejci si nyní mohou účtovat za platby kreditní kartou jen skutečné náklady a za telefonní linky pouze základní sazby. Obchodníci musí nově uvádět celkové náklady spotřebitele na koupi produktu či služby včetně dodatečných poplatků. Pokud na ně nebyl kupující na internetu před objednáním zboží řádně upozorněn, není povinen je platit.

Při odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku, tedy přes internet, ale i při podomním prodeji, je nyní možné v celé Evropské unii využít jednotný vzorový formulář. Obchodník pak musí zákazníkovi do 14 dnů vrátit peníze za zakoupené zboží včetně nákladů na jeho dodání. Obecně přitom nese veškerá rizika za poškození zboží během přepravy do doby, než je převezme spotřebitel.

Náklady na vracení zboží by měl hradit prodávající. Pokud chce, aby tomu bylo jinak, musí to kupujícímu předem jasně sdělit.

Pozor na nestandardní ustanovení

V Česku dohlíží na ochranu práv spotřebitelů Česká obchodní inspekce. Problémy se zbožím zakoupeným v zahraničí přímo nebo přes internet pomáhá řešit českým občanům Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci. "Česká republika zavedla do své legislativy změny vyplývající z uvedené směrnice z velké části již v lednu, kdy začal platit nový občanský zákoník," říká šéf centra Tomáš Večl.

„Princip naší práce tato změna neovlivní. Dál pomáháme spotřebitelům vymáhat jejich oprávněné požadavky v zahraničí podle legislativy platné v době, kdy zboží či službu zakoupili. Některé případy se tak řeší podle staré legislativy, nové podle úprav, k nimž došlo v souvislosti s novou směrnicí Evropské unie,“ vysvětluje Večl.

Čeští občané si mají dát podle jeho názoru při nákupech zboží v zahraničí nebo prostřednictvím internetu pozor především na smluvní ujednání a na všeobecné podmínky nákupu. V nich se mohou skrývat ustanovení, která nejsou ošetřena právními předpisy a mohou neinformovaného spotřebitele nemile překvapit.

V Evropě jsou nyní práva spotřebitelů podle Večla upravena poměrně dobře. Aby je bylo možné účinně vymáhat, musí mít ale kupující k dispozici příslušnou dokumentaci, především doklad o koupi zboží nebo poskytnutí služby a všeobecné obchodní podmínky, stejně tak jako případné doklady o komunikaci s obchodníkem.

Plaťte kartou, usnadníte si reklamaci

Večl doporučuje platit za zboží kartou. Pak je možné banku, která ji vydala, požádat na základě důkazů o protiprávním jednání obchodníka o provedení takzvaného chargebacku, tedy vrácení peněz na účet zákazníka. V Česku není chargeback povinný, banky se ale snaží vyjít klientům vstříc. Někdy tak lze podle Večla předejít zdlouhavým sporům a dohadování.

Práva kupujících jsou tedy výrazně silnější. Nadále si je ale třeba vždy rozmyslet, s kým uzavíráte smlouvu. A přinejmenším ověřit, zda není na firmu či její prodejce na internetu nápadně mnoho stížností, a to zejména zásadního charakteru.

Některé weby registrované v zahraničí oslovují zákazníky v češtině. Ti se tak mohou v případě reklamace domáhat svých práv u jejich zahraničních vlastníků či provozovatelů. „Jde o weby, které jsou zaměřeny na český trh. Čeští občané by tak měli mít v tomto případě v rámci Evropské unie stejná práva, na jaká jsou zvyklí v českých e-shopech,“ dodává Večl.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

PSG bez Messiho vyhrál opět v nastavení

Fotbalisté Paris Saint-Germain v 7. kole francouzské ligy porazili poslední Mety 2:1. O výhře suverénního lídra tabulky rozhodl v páté minutě nastavení svou druhou trefou v zápase Ašraf Hakimí. Lyon, soupeř pražské Sparty ve skupině Evropské ligy, otočil zásluhou letních posil duel s Troyes a zvítězil 3:1.

Pařížský celek z aktivního vstupu do zápasu vytěžil brzký gól. Zakončení Maura Icardiho z 5. minuty vykopl z brankové čáry Matthieu Udol přímo k noze Hakimího, který trefil odkrytou branku a poslal PSG do vedení. Mety srovnaly v 39. minutě, kdy se po rohovém kopu trefil Boubakar Kouyaté.

Favorizovaný celek, v jehož sestavě chyběl zraněný Lionel Messi, dlouho nemohl vstřelit rozhodující gól a zdálo se, že poprvé v ročníku ztratí. V nastaveném čase však kapitán Met Dylan Bronn dostal druhou žlutou kartu a PSG nabídnuté výhody využil. Hakimí si navedl balon na střed a střelou na zadní tyč rozhodl o těsné výhře.

Lyon výborně zvládl druhý poločas zápasu s Troyes a díky trefám letních posil z Premier League otočil z 0:1 na 3:1. Vyrovnání svým prvním gólem v novém působišti zařídil Xherdan Shaqiri a vítěznou branku vstřelil v 72. minutě obránce Emerson. Definitivní podobu výsledku dal tři minuty před koncem Lucas Paquetá.

Francouzská fotbalová liga - 7. kolo:

Lille - Remeš 2:1 (31. David, 43. André - 74. Flips z pen.), Monako - St. Etienne 3:1 (62. z pen. a 86. Ben Yedder, 28. Volland - 41. Bouanga), Montpellier - Bordeaux 3:3 (11. a 50. Germain, 71. Mollet - 19. Hwang I-čo, 30. J. E. Onana, 85. Kalu), Nantes - Brest 3:1 (27. Blas, 55. Chirivella, 58. K. Coulibaly - 67. Le Douaron), Rennes - Clermont 6:0 (55. a 57. Sulemana, 32. Martin, 36. Terrier, 64. Laborde, 77. Tait), Angers - Marseille 0:0, Lens - Štrasburk 0:1 (67. Ajorque), Lorient - Nice 1:0 (23. Monconduit), Lyon - Troyes 3:1 (48. Shaqiri, 72. Emerson, 89. Paquetá - 45. Chavalerin), Mety - Paris St. Germain 1:2 (39. Kouyaté - 5. a 90.+5 Hakimí).

Tabulka:

1. Paris St. Germain 7 7 0 0 20:7 21
2. Marseille 6 4 2 0 12:5 14
3. Angers 7 3 3 1 10:6 12
4. Lens 7 3 3 1 11:8 12
5. Lorient 7 3 3 1 8:7 12
6. Lyon 7 3 2 2 12:11 11
7. Nice 6 3 2 1 12:3 10
8. Nantes 7 3 1 3 10:7 10
9. Štrasburk 7 3 1 3 11:11 10
10. Montpellier 7 2 3 2 15:13 9
11. Clermont 7 2 3 2 10:16 9
12. Rennes 7 2 2 3 9:8 8
13. Monako 7 2 2 3 8:10 8
14. Lille 7 2 2 3 9:13 8
15. Remeš 7 1 4 2 7:8 7
16. Bordeaux 7 1 3 3 10:16 6
17. Troyes 7 1 2 4 7:11 5
18. Brest 7 0 4 3 8:14 4
19. St. Etienne 7 0 3 4 7:14 3
20. Mety 7 0 3 4 7:15 3

Poznámka: Nice byl z disciplinárních důvodů odečten 1 bod.

Aktualizováno před 4 hodinami

Libyjský maršál Haftar odstoupil dočasně z funkce, může si tím připravovat půdu pro prezidentské volby

Polní maršál Libyjské národní armády (LNA) Chalífa Haftar oznámil, že na tři měsíce odstoupí ze své funkce. Podle agentury Reuters si tak připravil půdu k možné kandidatuře v prezidentských volbách, které se mají konat v prosinci.

Haftarovy oddíly ovládají východ Libye a velkou část jižních oblastí. LNA v prohlášení uvedla, že Haftar pověřil svého náčelníka štábu, aby na tři měsíce převzal jeho povinnosti.

Vojsko maršála Haftara v minulosti bojovalo proti jednotkám libyjské armády, která stála za vládou v Tripolisu. Samotný Haftar podporoval paralelní vládu na východě země. Loni čtrnáctiměsíční boje ukončilo příměří, které také umožnilo ustavení přechodné vlády, jež má připravit prosincové volby.

Parlamentní a prezidentské volby se mají konat 24. prosince, ale jak napsala agentura AP, jejich osud je nejistý. Volební zákon, který stanoví že kandidáti na prezidenta se musejí vzdát úřadu po dobu 90 dní před volbami, vyvolal značné neshody mezi libyjskými politiky. Jeho ratifikace vedla až k odhlasování nedůvěry vládě premiéra Muhammada Dbaíby, která bude zemi do voleb řídit jako úřadující.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Fed patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu

Americká centrální banka (Fed) patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu. Banka to oznámila po dvoudenním zasedání svého měnového výboru. Je to dříve, než prognózovala před třemi měsíci, což agentura AP interpretuje jako známku toho, že Fed znepokojují přetrvávající vysoké inflační tlaky.

Svou klíčovou úrokovou sazbu Fed ponechal v rozpětí nula až čtvrt procenta. Šéf Fedu Jerome Powell na tiskové konferenci uvedl, že banka by mohla dokončit omezování nákupu dluhopisů do poloviny příštího roku.

Pokud se bude ekonomice dařit, začne Fed omezovat nákup dluhopisů tento rok, uvedla banka v prohlášení. Cílem nákupů dluhopisů bylo snížit úrokové sazby dlouhodobých úvěrů, aby se podpořilo půjčování a utrácení. Powell dále na tiskové konferenci uvedl, že centrální banka by mohla oznámit omezení nákupu dluhopisů už na příštím zasedání v listopadu.

Plány Fedu odrážejí přesvědčení, že se ekonomika zotavila z recese vyvolané pandemií covidu-19 natolik, že banka může brzy začít omezovat svou mimořádnou podporu. S postupným posilováním ekonomiky se také zrychlila inflace na tříleté maximum, což zvyšuje tlak na Fed, aby se měnová politika zpřísnila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy