Praha - Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) rozšířila seznam prodejen, za které se může zaručit, že jsou kvalitní, české a prodávají převážně tuzemské zboží. Značku
Tradiční český obchod udělila nově 35 prodejnám ze sítí Brněnka, Enapo, Jednota (COOP) a CBA. Certifikovaných prodejen je nyní téměř sedmdesát a patří mezi ně i obchody ze sítě Pramen.
"Velmi mě těší, že je o certifikaci mezi obchodníky zájem. Šedesát sedm českých nezávislých prodejen, které za rok fungování projektu certifikaci získalo, si zaslouží uznání. Obstát v tvrdém konkurenčním prostředí a zároveň splnit přísná kritéria hodnocení je jasnou známkou kvality českých obchodů a schopností jejich provozovatelů," řekl předseda AČTO Zdeněk Juračka na kongresu Samoška, kde prodejnám certifikáty předal.
Podnik, který chce certifikát získat, musí splnit řadu kritérií: sídlo a místo podnikání musí mít na území České republiky, členové statutárního orgánu musí mít české občanství a také základní kapitál musí být českého původu. Společnost musí být bez dluhů a dvě třetiny nabízeného zboží musí mít český původ.
Při hodnocení prodejny je však dále důležité například i to, jak vypadá zvenku, zevnitř, jak kvalitní a ochotný má personál, jak dobře prezentuje své zboží a jak příjemně se v něm lidem nakupuje.
Společnost, která hodnocením neprojde, získá alespoň audit a zprávu, která definuje silné a slabé stránky každé prodejny. Obchodník pak má měsíc na to, aby nedostatky odstranil a pokusil se získat logo znovu.
O certifikaci mají zájem i další obchody. Přihlášku k certifikačnímu procesu podaly podle Juračky další desítky z nich.
Tradiční český obchod
Při certifikaci prodejny se hodnotí:
● exteriér - vizuální stránka prodejny
● interiér - celková čistota prodejny, skladování potravin atd.
● personál - zda je kvalitně proškolený
● sortiment - zastoupení českých produktů (nejméně 60 % ze všech nabízených)
● zboží - zda je přehledně uspořádané, čerstvé a zda má potřebnou trvanlivost
● podpora prodeje - viditelné a srozumitelné značení v prodejně
● doplňkové služby - zda a jaké prodejna nabízí
Certifikát letos získaly následující prodejny:
Družstvo CBA CZ
- Potraviny Pajer, Olomoucká, Hlubočky - Mariánské údolí
- Samoobsluha Hetmánková, Kociánov, Loučná nad Desnou
- Potraviny Pajer, Luční, Hlubočky
- Benapol, náměstí Míru, Klobouky u Brna
- Potraviny Lavos, Míru, Albrechtice
- Potraviny Lavos, Jindřichov
- Potraviny CBA 110, Svobody, Český Dub
- Potraviny CBA 210, Hlavní, Vnorovy
- Potraviny CBA 320, Školní, Staré Město pod Sněžníkem
- Potraviny CBA 350, Lipová - lázně
- Potraviny CBA 360, Tylova, Prostějov
- Potraviny CBA 420, Gagarinova, Šumperk
- Potraviny CBA 440, Masarykovo nám., Boskovice
- Potraviny CBA 460, Chmelnice, Konice
- Potraviny CBA 470, Pěnčín, Laškov - Pěnčín
- Potraviny CBA 510, Wolkerova, Zlaté Hory
- Potraviny CBA 550, Komenského, Postřelmov
- Potraviny CBA 570, Nový Malín, Nový Malín
- Potraviny CBA 600, gen. Svobody, Šumperk
- Potraviny CBA 720, Mladkov, Mladkov
- Potraviny CBA 770, náměstí Míru, Štíty
Jednota, družstvo spotřebitelů České Budějovice
- Supermarket Terno, Nádražní, Třeboň
- Supermarket Terno, Budovatelská, Trhové Sviny
- Supermarket Terno, Orlická, Týn nad Vltavou
- Supermarket Terno, Na Libuši, Bechyně
- Supermarket Terno, Horní Lán, Olomouc
- Supermarket Terno, Suchomelská, České Budějovice
- Supermarket Terno, Bratří Štefanů, Hradec Králové
Síť Brněnka
- Brněnka - Potraviny Nová Duha, Sloup
- Brněnka - Čerpací stanice FORS, Obřanská, Bílovice nad Svitavou
- Brněnka Vzhledná, Vzhledná, Brno - Bosonohy
- Brněnka Libušina třída, Libušina třída, Brno - Bosonohy
- Brněnka Lidická, Lidická, Brno
Síť ENAPO
- Potraviny ZEPOM, nám. T. G. Masaryka, Golčův Jeníkov
- S-Market Jan Slovák, Horní Lideč, Horní Lideč
AČTO sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má 19 členů z řad českých maloobchodních sítí i českých výrobců potravin. Reprezentuje na 7000 prodejen s 30 000 zaměstnanci, čímž představuje zhruba čtvrtinový podíl na trhu s potravinami.
Udělování loga Tradiční český obchod je protiváhou žebříčku Diamantová liga kvality, který od loňského roku sestavuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.
Svaz hodnotí kvalitu prodejny na základě podobných kritérií jako AČTO, avšak podíl českých produktů či garance českého původu vlastníků a kapitálu v hodnocení vliv nehraje. Velkou váhu má naopak takzvaný mystery shopping, kdy prodejnu hodnotí lidé bez předchozího upozornění. Projekt se zaměřuje hlavně na velké maloobchodní řetězce.