Praha - Při výběru rychloobrátkového zboží v obchodě je pro české spotřebitele nejdůležitější cena. Mezi podstatná kritéria patří také sleva, dostupnost zboží či velikost balení. Oproti předchozím rokům stoupá význam doporučení známých a umístění výrobku v obchodě.
Ukázal to online průzkum agentury STEM/MARK pro společnost ATOZ Retail, který proběhl na reprezentativním vzorku čtyř tisíc obyvatel České republiky.
Jako "velmi důležité" kritérium při výběru zboží uvedlo cenu 68 procent lidí, pro dalších 30 procent je to "spíše důležité". Sleva, tedy zařazení výrobku do akční nabídky, je pak "velmi důležitá" pro 41 procent nakupujících, pro dalších 46 procent je "spíše důležitá".
"Na základě letáků a akčních nabídek pravidelně nakupují už tři čtvrtiny české populace," říká k dalšímu zjištění průzkumu Tomáš Říha, zástupce ředitele společnosti STEM/MARK.
Mezi trojici nejdůležitějších kritérií při výběru zboží patří také jeho dostupnost (pro 40 procent lidí je to velmi důležité, pro 49 procent spíše důležité). Velikost balení je velice důležitá pro 27 procent lidí, spíše důležitá pro 49 procent.
Čtěte také: Na slevy už láká i ČEZ. Šťáva zlevní vstupné, ne proud České dráhy nabídnou další slevy v Lidlu, už poosmé Zájem Čechů o slevy roste, v akci kupují polovinu zboží |
Oproti předchozím letům stoupá důležitost doporučení od známých (jako velmi důležité kritérium to uvedlo 25 procent, jako spíše důležité 56 procent lidí).
Následují zkušenosti na základě vzorků zdarma (19 a 45 procent), sympatičnost značky (10 a 53 procent) a vhodnost pro uspokojení potřeb (15 a 35 procent).
Umístění u pokladen označilo jako velmi důležité jen šest procent lidí (25 procent pak za spíše důležité), atraktivnost obalu je velmi důležitá pro čtyři procenta nakupujících (spíše důležitá pro 24 procent), reklamní kampaň pro tři procenta (17 procent).