Po jídle z prášku přichází Mana s rostlinným burgerem. Nabízí ho Čechům v předprodeji

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
5. 12. 2019 14:19
Česká firma Mana, výrobce takzvaného kompletního jídla z prášku, začala vyrábět rostlinné burgery. Jejich předprodej spustila v Česku, Německu i v USA. Burger, který by měl být později dostupný i v běžných obchodech, firma zákazníkům v Evropě začne doručovat dle pořadí objednávek od března příštího roku, v Americe pak během léta.
Rostlinný burger Mana.
Rostlinný burger Mana. | Foto: Mana

"Na vývoji burgeru jsme pracovali téměř tři roky," uvedl spoluzakladatel firmy Jakub Krejčík. Podle firmy jde o první nutričně kompletní rostlinnou alternativu k masu na světě. Obsahuje směs hrachové, rýžové, konopné, mungové a řasové bílkoviny.

Burger Mana kompletně vyrábí ve svém výrobním závodě v Uhříněvsi. Rostlinný ekvivalent masa slibuje vysoký obsah vlákniny a omega-3 z mořských řas včetně DHA a EPA, nenasycené oleje, 14 vitamínů a 24 minerálních látek. Naopak má podle výrobce nízký obsah soli. Potravina je bez přidaného glutamátu, bez lepku či jiného alergenu.

"Nejedná se o potravinu zaměřenou jen na vegany. Naopak. Chceme nabídnout alternativu všem, kteří mají rádi maso a ikonické hovězí burgery, ale chtějí si dopřát zdravější verzi. Takovou, která je vyrobená s minimálním dopadem na planetu a zároveň i nutričně překonává maso," doplňuje Krejčík.

Novinku Mana nabízí zákazníkům na e-shopu mojemana.cz formou předprodejů. Prvním z nich v Česku a Německu ji doručí dle pořadí objednávek na konci března příštího roku. Balení o 20 kusech stojí 1200 korun. 

Pro srovnání, balení o 10 kusech světově proslulého rostlinného burgeru značky Beyond Meat vyjde v Česku na zhruba 800 korun. Doporučená maloobchodní cena burgeru Garden Gourmet od Nestlé za 226gramové balení, které představuje dvě porce, pak činí 110 korun.

Zmražené burgery výrobce Mana od jara postupně nabídnou také online obchody s potravinami a běžné supermarkety, kde firma od loňska prodává své drinky. "Jsme v kontaktu s předními restauracemi, které Mana burger zvažují zařadit do své stálé nabídky," říká Krejčík. Nezavrhl přitom spolupráci s některou z restauračních sítí či službou na rozvoz jídel.

S burgery pak Mana zamíří i do USA. "Věříme, že nám burger pomůže v Americe výrazně prorazit už v druhé polovině příštího roku a naplno pak o rok později," dodal. Firma by chtěla v příštím roce mít obrat v USA milion dolarů (v přepočtu asi 23 milionů korun).

Bezmasý trend v plném proudu

K burgerům bez masa se přiklání stále více výrobců potravin a gastronomických podniků.

Po Nestlé, které ho dodává do českých obchodních řetězců a německého McDonald's, ho začal v listopadu v Česku prodávat ve svých provozovnách Burger King. Ani ten výrobek neoznačuje za vegetariánský, protože ho připravuje na stejném grilu jako hovězí maso.

Letos se zařazením vegetariánského burgeru přišel řetězec Burrrito Loco, menší prodejci bez nadnárodní podpory pak již burgery, kde jsou náhražky masa, nabízejí delší dobu.

Firma Heaven Labs byla podle agentury ČTK založena v roce 2014 a loni utržila 151 milionů korun, meziročně o 85 procent více. Letos Krejčík očekává tržby kolem 200 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy