Domácí pekárny i herní konzole. Přípravu na krizi Češi dotahují nákupem spotřebičů

Ekonomika Pavla Adamcová Ekonomika, Pavla Adamcová
Aktualizováno 11. 3. 2020 15:55
Domácí pekárny, herní konzole nebo čističky vzduchu. V posledních dnech zaznamenali prodejci v Česku zvýšený zájem zákazníků o elektroniku a spotřebiče, díky kterým mohou být o něco soběstačnější. Po úterním rozhodnutí o uzavření českých škol a zrušení veřejných akcí nad 100 lidí se zároveň znovu výrazně zvedl zájem o drogerii a nově i čerstvých potravinách.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Sony / Otakar Schön

Češi začali v době šíření koronaviru po Česku více nakupovat některé typy spotřebičů. Například internetový obchod Alza.cz zaznamenal rostoucí poptávku nejen po drogerii, ale také třeba po čističkách vzduchu, kde prodej stoupl o 300 procent. "Evidujeme také zvýšenou poptávku po zboží pro děti, jako jsou pleny či dětská výživa, o 100 procent vzrostl i prodej mrazáků," uvádí mluvčí Patricie Šedivá.

Prodejny Datart zase v posledním týdnu zaznamenaly zvýšené prodeje u domácích pekáren - u těch poptávka vzrostla pětinásobně.

E-shop Alza.cz uvedl, že od dubna může pocítit výpadky dodávek elektroniky. "Je potřeba si uvědomit, že zboží, které se v tuto chvíli dostává do České republiky, bylo naloděno ještě před vypuknutím krize v Číně, kdy továrny běžně fungovaly," dodává Šedivá.

"Omezení dodávek nám zatím nahlásilo několik dodavatelů. Jejich skladové zásoby se zmenšují a informovali nás, že dojde ke zpoždění dodávek. Velmi se to také odvíjí od sortimentu a míry závislosti dodavatele na čínských nebo například italských komponentech. Problémy očekáváme na přelomu měsíce," potvrzuje za Mall.cz Pavla Hobíková.

Mall.cz vidí snahu zákazníků se předzásobit u vitaminových doplňků, chovatelských potřeb nebo u dětské stravy. "U drobné elektroniky zatím nepozorujeme žádné snahy o předzásobení se. Prodeje baterií nebo power bank jsou srovnatelné s loňským rokem. Během dnešního dne (úterý, pozn. redakce) vidíme rostoucí prodeje herních konzolí, Xboxů a PlayStation," říká Hobíková.

Nárůst prodejů je podobně jako u Alza.cz také u mrazniček, podle Hobíkové, to ale souvisí s každoročním trendem odprodejů kvůli tradičním domácím zabijačkám.

E-shop CZC.cz za poslední tři týdny zaregistroval zvýšené prodeje notebooků skoro dvojnásobně a patrný je zejména nárůst objednávek v B2B segmentu. "Kromě notebooků dále pozorujeme lehký nárůst v prodejích herních konzolí a oproti minulému týdnu o 10 procent šly na odbyt také prodeje televizí, kde poptávku navíc stále táhne přechod na nový televizní signál," dodává obchodní ředitel Tomáš Pilský.

Zejména internetové obchody, které prodávají a doručují potraviny, drogerii a hygienické zboží nyní opět zažívají nápor srovnatelný s vánoční sezonou i vyšší. A podle Jana Vetyšky, šéfa Asociace pro elektronickou komerci, běží na maximum svých kapacit. "Aktuální stav je samozřejmě náročný, nicméně e-shopům se daří situaci průběžně řešit," ujišťuje Vetyška.

Dodává, že se v případě většího počtu objednávek může prodloužit dodací doba, firmy ale podle něj zákazníky upozorňují dopředu.

Přetížené e-shopy

Návštěvnost e-shopů jako Rohlik.cz, Košík.cz či on-line obchody drogerií, stoupají v těchto dnech o stovky procent. Web Rohlik.cz měl například v průběhu úterka problémy s přetížením webu.

Ve středu pak nastaly komplikace s nákupní aplikací. "Omlouváme se, ale museli jsme krátkodobě zastavit nakupování přes mobilní aplikaci, protože hrozil kompletní výpadek našich systémů," upozorňuje Rohlik.cz v rozhraní své aplikace. Nakoupit podle něj mohou zákazníci přes webové stránky.

"S ohledem na kroky vlády - především rozhodnutí o uzavření škol - opět extrémně narůstá zájem o zásobovací nákupy. V současné době máme vyprodané všechny dnešní sloty a rychle se vyprodávají i ty zítřejší, zájem je skoro dvojnásobný oproti běžnému období," doplňuje šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek s tím, že na druhou stranu je obchod v současné chvíli na situaci připraven výrazně lépe, než tomu bylo před třemi týdny.

"Předzásobení jsme v současné době dostatečně, základní potraviny by tedy měly být bez problému dostupné," říká Jeřábek. Přesto je na webu Košík.cz umístěna omluva "za nedostupnost některých položek".

O desítky až stovky procent rostou prodeje některého zboží také na e-shopu drogerie dm. Jde opět především o antibakteriální a dezinfekční prostředky, čističe, dětskou výživu, pleny či krmiva pro zvířata. "K výpadkům dochází zejména u antibakteriálních a dezinfekčních prostředků a roušek, které jsou v současné době z větší části nedostupné. S dodavateli se snažíme nalézt další možnosti dodávek, reálnou dostupnost produktů však nejsme schopni v tuto chvíli odhadnout," říká mluvčí sítě Jiří Peroutka. Zákazníci e-shopu si většinu nákupů nechávají dovézt domů nebo do práce.

Poptávka po čerstvých potravinách

Vyšší zájem zákazníků ale zaznamenaly po několika dnech klidu i některé obchodní řetězce. "V minulých dnech se situace uklidnila, nicméně v posledních hodinách opět zaznamenáváme výrazný nárůst zákazníků a jejich zájem zejména o suché potraviny. Aktuálně je velmi obtížné predikovat přesný vývoj, ale reálně očekáváme, že budeme čelit jejich výpadkům. Trvá situace s nedostatkem dezinfekčních mýdel a gelů, které dodavatelé zaváží jen velmi omezeně. Zásoby jsou aktuálně nedostačující," říká jednatel společnosti Globus Bronislav Matyšek.

"Zvýšený zájem ze strany zákazníků registrujeme. Poptávka je zejména po čerstvých potravinách jako maso a brambory," popisuje úterní situaci v prodejnách Lidl mluvčí Zuzana Holá.

Prodejny Albert zaznamenaly po úterním zákazu prezenční výuky na školách zvýšený zájem hlavně ze strany rodin. "Vlnu zásobování trvanlivými potravinami pro případ domácí karantény střídá další vlna nákupů, tentokrát čerstvých potravin. Poté, co více než jeden a půl milionu školáků zůstalo doma, a nestravují se ve školních jídelnách, řeší rodiny otázku domácího stravování," uvádí za prodejny Albert Jiří Mareček.

"Již v průběhu včerejšího dne jsme zaznamenali velké rodinné nákupy na několik dní, lidé nakupovali mléčné výrobky, maso, pečivo se zvýšeným zájmem o balené s trvanlivostí několik dní, ale také ovoce a zeleninu. Parkoviště velkých obchodů se zaplnily ihned po oznámení o uzavření škol," dodává Mareček.

Podobný trend vidí i řetězec Kaufland. "V současné době zaznamenáváme ze strany zákazníků zvýšený zájem o trvanlivé potraviny jako jsou těstoviny, rýže, konzervy apod. Také se zvyšuje poptávka po čerstvých produktech, jako je ovoce, zelenina a maso," dodává pro Aktuálně.cz mluvčí Renata Maierl.

 

Právě se děje

Další zprávy