Podle mluvčí Billy Dany Bratánkové lidé už nejsou tak důslední jako na začátku nouzového stavu, kdy si zodpovědně zakrývali nos a ústa a dodržovali povinné rozestupy. Firma se proto rozhodla opětovně zavést povinnost nošení roušek.
I zákazníkům podle mluvčí doporučuje, aby zvážili nošení šátku, šály nebo roušky při nákupu. V rámci ochrany zdraví svých zaměstnanců Billa chystá doprovodný preventivní program, dodala Bratánková.
Tesco podle mluvčího Václava Koukolíčka epidemiologickou situaci neustále sleduje a prostřednictvím interního rozhlasu a nálepek v obchodě zákazníky vyzývá k dodržování dvoumetrového bezpečnostního rozestupu. "Na pokladnách máme ochranná plexiskla a roušky jsou povinné zatím jen v místech, kde to nařídila krajská hygienická stanice. K jejich opětovnému zavedení bychom se rozhodli až podle aktuální situace," uvedl Koukolíček.
Také Globus se řídí stavem v daném okrese. "Jsme si vědomi toho, že v horkých měsících není nošení roušky nic příjemného. Navíc v regionech, kde taková povinnost není, si každý roušku může sundat mimo náš objekt, a riziko tak není větší ani menší. I nadále celorepublikově čistíme vozíky po každém zákazníkovi a obecně držíme všude zvýšený standard úklidu a hygieny," řekla mluvčí Globusu Lutfia Volfová.
Vedení řetězce Lidl vývoj pandemie sleduje a podle mluvčí Ivety Barabášové je připraveno neprodleně reagovat na nařízení odpovědných orgánů ochrany veřejného zdraví. "V souladu s nařízeními příslušných krajských hygienických stanic roušky v současnosti používají zaměstnanci v prodejnách v Prachaticích, Jihlavě a na území Moravskoslezského kraje," doplnila mluvčí.
Při karanténě se osvědčily nákupní skenery
Jako další možnost prevence proti nákaze si řetězce pochvalují zejména skenery pro bezkontaktní nákup zboží. Jejich využití totiž za nouzového stavu výrazně stouplo. Například v Globusu se obrat z nákupů skenery zvýšil v tomto období o 80 procent.
Podle prodejců lidé oceňují především úsporu času a větší bezpečí z hlediska hygieny, k nákupům je proto využívá stále více zákazníků. Technologii nově zavedl také řetězec Albert v zrekonstruované prodejně v Jesenici u Prahy. Do pilotního provozu systému zapojí postupně další své obchody.
Před vyhlášením nouzového stavu se skenery Scan&Go, kdy se zboží markuje již během nákupu a u pokladny se poté pouze zaplatí, v hypermarketech Globus podle mluvčí společnosti Lutfii Volfové nakupovala čtvrtina zákazníků. Jejich nákupy činily 40 procent obratu.
"V koronakrizi se obrat z nákupů skenery zvýšil o 80 procent. A také narostl o 300 procent obrat nákupů skrze mobilní aplikaci Můj Globus," uvedla Volfová. Aplikaci podle ní využívají častěji muži, konkrétně 60 procent. Funkci Scan&Go, kterou obsahuje, zapne při nákupech dokonce třikrát více mužů než žen. Oproti tomu ženy tvoří v aplikaci častěji nákupní seznam.
Velkoobchodní síť Makro zaznamenala v souvislosti s koronavirem vyšší zájem o bezkontaktní nákup pomocí aplikace Makro scan. "Průměrný počet transakcí za měsíc vzrostl oproti únoru o více než 129 procent," uvádí e-commerce manažer společnosti Makro Cash & Carry Stanislav Trnka.
Makro scan podle něj využívá zhruba 11 tisíc zákazníků, kteří přes něj od začátku roku uskutečnili více než 80 tisíc nákupů. K pravidelnému užívání aplikace přikročilo zhruba 87 procent zákazníků, kteří ji vyzkoušeli, doplnil. Aplikace funguje zatím v sedmi prodejnách Makro, od září se její spuštění plánuje ve velkoobchodním středisku Hradec Králové. "Zároveň probíhají analýzy s cílem rozšířit bezkontaktní nákupy pomocí aplikace v chytrém telefonu do zbývajících pěti velkoobchodů," uvedl Trnka.
Bezkontaktní nákupy v Albertu jsou možné po registraci v aplikaci Albert Scan. V ní si podle ředitele komunikace obchodů Jiřího Marečka lidé vyberou, zda budou pro skenování zboží využívat svůj mobilní telefon, nebo skener dostupný v prodejně. Kromě Jesenice se bude skenování testovat v dalších obchodech, pro které se podle Marečka momentálně vyvíjí řešení.
V souvislosti s koronavirem se nákupy potravin změnily. Obchodníci upřednostňují platbu kartou, u vstupu do prodejen je pro zákazníky k dispozici dezinfekce, u nebaleného pečiva pak jednorázové rukavice. Lidé jsou vyzýváni k dodržování dvoumetrových odstupů. U pokladen jsou instalována ochranná plexiskla.