Praha – Kdo nakupuje na Facebooku, má stejná práva, jako by nakupoval v klasickém e-shopu. Může tedy například odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů a obchodník mu musí vrátit peníze. Rozhodl tak Okresní soud v Kladně, na který se obrátila zákaznice jednoho z obchodů na nejznámější sociální síti.
U soudu proti obžalobě neuspěla podnikatelka z Kladna, která přes svůj facebookový profil „Dolly sukně“ nabízí zboží a přijímá objednávky. Nerespektovala ale už povinnosti, které mají internetové obchody. Stejně jako někteří další prodejci na Facebooku tvrdí, že se nejedná o e-shop, a lidé tedy podle ní nemají právo na odstoupení od smlouvy.
Jedna ze zákaznic se rozhodla, že si takové zacházení nenechá líbit. Sukni vrátila, prodejkyně ale zásilku nepřevzala a kupní cenu své zákaznici nevrátila. "Poslední slovo měl v tomto případě Okresní soud v Kladně. Ten konstatoval, že smlouva uzavřená na sociální síti Facebook se řídí stejnými pravidly jako klasické e-shopy. Podnikatelka tedy musí zákazníky informovat o jejich právu odstoupit od smlouvy a také musí uplatnění tohoto práva respektovat," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, který na rozsudek kladenského soudu upozornil.
Tvrzení, že se nejedná o e-shop, vyšlo prodejkyni draho. Náklady soudního řízení, které musela uhradit, trojnásobně převýšily vysouzenou částku za sukni a zaplacené poštovné. Ačkoli spotřebitelka se svou žalobou uspěla, podnikatelka se podle dTestu nepoučila. Ani rozhodnutí soudu ji nepřimělo dodržovat zákonná pravidla internetových obchodů. Na facebookovém profilu „Dolly sukně“ stále uvádí, že se o e-shop nejedná.
„Je proto na každém spotřebiteli, aby zvážil, u koho nakupuje, a nenechal si líbit porušování svých zákonných práv,“ podotýká Lukáš Zelený.