Čtěte také
- Na dovolenou se vydalo už půl miliardy lidí
- Slevy pro mladé jsou hitem festivalů i cestování
- Téměř miliarda lidí odjela loni na dovolenou do ciziny
- Období letních dovolených začíná. Startují last minuty
- Desatero úspěšného pojištění pro klidné cestování
- Neměli jste radost z dovolené? Nový zákon vás odškodní
Praha - Chcete letos dovolenou typu "Last Minute" do tříhvězdičkového hotelu? Tak zapomeňte na slevy, které zlevní zájezdy klidně i o třetinu, jak bývalo zvykem. Letos se takové slevy nabízejí již jen výjimečně.
Řada menších cestovních kanceláří v minulosti nabízela dovolené Last minute i se 40procentní slevou. Velké byly opatrnější, přesto však "štědřejší" než letos.
"Ještě před pěti lety byly slevy na zájezdy v poslední minutě nejčastěji 15 až 25 procent. Nyní je to jen deset až 20 procent," potvrzuje Tomáš Brejcha, marketingový ředitel Čedoku.
Dříve týdny, nyní dny
Zkracuje se i doba, po kterou se "Lasty" nabízejí. Dříve to bylo nejčastěji pět týdnů, nyní je to v průměru jeden týden.
Také výběr slevových dovolených je letos minimální. Zájezdy k moři jsou na červenec a srpen téměř vyprodané. "Sehnat čtyř až pětihvězdičkový hotel na 14 dnů v ceně do 50 tisíc korun za osobu je již téměř nemožné," říká Brejcha.
"Výjimkou jsou hotely v Egyptě a Tunisku. Jenže to se jedná o země, kde je v průběhu letních měsíců enormní horko a Češi proto tyto destinace raději preferují v okrajových sezónách," dodává.
Pokud se přece jen čtyř a pětihvězdičkové hotely v nabídce na poslední chvíli objeví, pak jsou to dva až tři dny před odletem. To je i případ cestovní kanceláře Blue Style. "Protože lidé mají nyní o tento typ hotelů vysoký zájem, necháváme je na standardních cenách co nejdéle," říká jeden z prodejců na pražské pobočce Blue Style.
Zájezdy pro chudé?
"Do last minute se tak dostávají především levné hotely, to znamená nejčastěji dvojhvězdy, někdy trojhvězdy," říká Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer.
V roce 2003 odjelo na dovolenou typu Last minute přibližně 35 procent klientů cestovních kanceláří. Před dvěmi lety jich bylo mírně přes dvacet procent, a letos by to mělo být podle odhadu čtyř největších cestovek kolem 18 procent.
First poráží Last
Fenomén značky "Last Minute" přinesl do Česka pod názvem "Last Moment" v roce 1996 podnikatel Václav Fischer.
V posledních letech ale mají "Lasty" těžkého konkurenta - zájezdy zakoupené v předstihu. Ty se sice nabízejí klientům již od roku 1998, ale teprve před dvěma lety se u nich objevil zřetelný růst prodejů. Tento rok pak "První minuta" svou rivalku "Poslední" sráží na kolena. V režimu "First minute" byla totiž prodána celá třetina letních dovolených.