Zakažme slevy, jen zbytečně lákají seniory. Ministr má na stole znepokojivé opatření

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
4. 11. 2020 13:37
Vláda by měla kvůli pandemii koronaviru dočasně zrušit letákové akce v prodejnách potravin, skrze které obchodní řetězce lákají zákazníky, volá šéf družstevních prodejen CBA Roman Mazák. Senioři podle něj kvůli slevám přejíždějí a vystavují se riziku nákazy. Prodejci oslovení Aktuálně.cz však s myšlenkou nového nařízení nesouhlasí - cenová dostupnost potravin je podle nich zvláště nyní zásadnější.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

"Za jednu z největších současných chyb vlády u zavádění protiepidemických opatření považujeme skutečnost, že dosud nijak neregulovala, nebo ještě lépe úplně nezrušila slevové letáky," uvedl pro agenturu ČTK Mazák. "Na akční nabídky dlouhodobě nejvíce reagují senioři, na čemž se nic nemění ani v současné složité době," dodal.

Navzdory omezení volného pohybu osob tak podle něj početná část seniorů v honbě za akčními slevami navštěvuje i několik prodejen potravin denně. "Důvodem je přitom pouze to, že některé zboží je v jednom obchodě prezentované jako levnější než jinde," říká Mazák.

Samotné Družstvo CBA, které sdružuje přes 1000 prodejen hlavně na venkově, letáky podle svých slov zásadně omezilo. "Dlouhodobě přitom držíme takovou cenovou politiku, kdy jsou naše ceny i o 40 procent pod úrovní zahraničních řetězců," vyzdvihuje byznysmodel prodejen Mazák.

Omezení konkurence, míní obchody

Oslovené obchodní řetězce v čele se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) návrh na zrušení letákových akcí nechápou. "Nerozumím tomu, proč chce někdo v současné situaci lidem zdražovat potraviny. Rolí každého zodpovědného obchodu je nabízet lidem co nejdostupnější potraviny a v tom budeme i nadále pokračovat, i když se to někomu nemusí líbit," říká pro on-line deník Aktuálně.cz prezident SOCR Tomáš Prouza.

"Samozřejmě respektujeme, že někdo chce jít jinou cestou a svým zákazníkům potraviny zdražit. Naše cesta je ale jiná," dodává Prouza.

Podobný názor zastává šéf komunikace prodejen Albert Jiří Mareček. "Nacházíme se v době koronakrize, která je pro mnoho lidí velmi těžká z ekonomického pohledu. Nechceme strašit razantním zdražením potravin, ale přesně k tomu by zrušení 'promoakcí' vedlo," reaguje na Mazákův návrh Mareček.

"Omezení konkurence na trhu by jednoznačně poškodilo zákazníky. Administrativní zásah, který by znamenal zdražení, není cestou vpřed," domnívá se Mareček a dodává, že pro zákazníky hraje cena potravin velkou roli, stejně tak jako lokální původ či kvalita.

Například Globus podle mluvčí Lutfie Volfové množství slevových akcí přizpůsobil tak, aby zamezil shlukování zákazníků na prodejní ploše. S jejich povinným zrušením ale rovněž nesouhlasí. "Současnou situaci vnímáme i z toho hlediska, že velká část lidí se může ocitávat ve složitější finanční situaci, a zlevněním některých položek jim chceme vyjít vstříc. Nemyslíme si, že by jakékoli umělé omezování bylo pro zákazníky prospěšné," říká Volfová.

Proti návrhu se staví rovněž předseda Asociace českého tradičního trhu (AČTO) Pavel Březina. "Je sice pravda, že současná situace klade na personál prodejen výrazně zvýšené nároky a neustále se měnící akce práci rozhodně neulehčují, navíc jsme evropským premiantem v podílu zboží prodaného v promocích, ale řešit to legislativním zákazem letáků považuji za poněkud nepřiměřené," říká.

Cestování za nákupy podle letáků se podle něj v době koronakrize netýká všech zákazníků. "Je to spíš o osobní odpovědnosti každého jednotlivce," domnívá se Březina.

Pro byl i Prymula

Mazák z CBA prosazoval zrušení letákových akcí již během první vlny koronaviru na jaře. A podobně tou dobou uvažoval také tehdejší předseda Ústředního krizového štábu a náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula, který se toto zrušení chystal vládě předložit.

"Já navrhnu vládě, abychom slevové akce zrušili. V této době si myslím, že je to zbytečné, není tady nějaký problém, že bychom se museli podbízet s některými potravinami za levnější ceny. Takže ty slevové akce nemají význam, ba naopak jsou potenciálně nebezpečné," řekl v březnu Prymula.

Problém se slevovými akcemi se podle Prymuly objevil v souvislosti s vymezením otevírací doby v obchodech, kdy mezi 7:00 a 9:00 mohly nakupovat pouze osoby starší 65 let nebo handicapovaní. Následně se podle něj objevily stížnosti, že senioři všechno zlevněné zboží vykoupí.

Premiér Andrej Babiš nicméně zákaz slevových akcí v obchodech na jaře odmítl. "Slevové akce je potřeba ponechat," reagovat tehdy v televizi Nova.

Ministerstvo zdravotnictví na přímý dotaz on-line deníku Aktuálně.cz potvrdilo, že dočasné zrušení letákových akcí je stále na stole. "Toto opatření se zvažuje, ale nebylo o něm zatím rozhodnuto," uvádí Martin Novotný z tiskového oddělení ministerstva.

Během druhého nouzového stavu vyhrazené hodiny pro seniory vláda zatím nezavedla. Do jeho konce ale omezila prodejní dobu obchodů s potravinami do 20 hodin. V neděli pak musí prodejny zůstat zavřené úplně.

Většina obchodních řetězců uvedla, že rozhodnutí vlády chápe, byť pro ně bude mít negativní dopad na tržby. Mazák z CBA se zákazem nedělního prodeje naopak nesouhlasí. "V tento den mají prodejny zůstat otevřené, aby se počet návštěvníků co nejvíce rozložil v čase," dodal.

 

Právě se děje

před 54 minutami

Dámský gambit na Netflixu vidělo 62 milionů lidí, v Česku je druhý

Minisérii z šachového prostředí Dámský gambit, ve které hlavní roli ztvárnila Anya Taylor-Joyová, na platformě Netflix vidělo 62 milionů lidí. Firma čísla sledovanosti obvykle nezveřejňuje, činí tak jen v případě mimořádných úspěchů. Netflix zveřejnil 23. října všech sedm dílů Dámského gambitu, které od té doby patří do desítky nejsledovanějších pořadů v USA, Velké Británii, Argentině nebo Izraeli. Momentálně je minisérie druhou nejžádanější položkou Netflixu v Česku, hned za čtvrtou řadou seriálu Koruna.

Podle Netflixu dále Dámský gambit obecně posílil zájem o šachy. Hledání tohoto slova na Googlu stouplo dvojnásobně, uživatelé serveru eBay.com dvakrát častěji hledají předměty související s šachami a webu Chess.com se pětinásobně zvýšil počet zaregistrovaných uživatelů.

Další zprávy