Český zákazník za uplynulé dva roky koupil v průměru více než šest výrobků z kategorie elektro a elektroniky. Počet nakoupeného elektrozboží přitom klesá s rostoucím věkem zákazníka a naopak roste s počtem dětí v domácnosti.
Ukazuje to nový průzkum společnosti Incomind, která na přelomu letošního února a března oslovila 1500 respondentů.
"Nejnakupovanějším produktem byl chytrý telefon, který si koupilo 56 procent Čechů. Až s odstupem následuje rychlovarná konvice, která je mimochodem nejvíce nakupovaným výrobkem u generace 65+, se 39 procenty. Dále šlo o sluchátka (37 %), televize (33 %) a vysavač (31 %)," uvádějí autoři průzkumu. Notebook nakoupilo 29 procent dotázaných - zejména mladí do 24 let a rodiny s více dětmi.
Při nákupech spotřební elektroniky a komunikační techniky převažovaly nákupy v e-shopech, zatímco při nákupu spotřebičů byly oba prodejní kanály v rovnováze, případně převážily kamenné prodejny nad e-shopy - a to u zboží jako konvice, televize nebo lednička.
Trend práce na home office
V uplynulém roce zachvátila Česko pandemie koronaviru, se kterou se zvýšil počet lidí pracujících z domova a také děti na distanční výuce. Podle dat projektu Život během pandemie pracovalo v režimu home office během první covidové vlny až 23 procent pracujících.
Nejnovější statistiky z konce března 2021 ukazují, že doma zůstává asi 16 procent pracujících, devět procent pak práci z domova vykonává alespoň částečně.
Pro zajímavost - největší podíl zaměstnanců a OSVČ pracujících z domova vykazuje sektor IT a finance s aktuálně více než polovičním podílem plného home office, následuje sektor školství a kultury s 37procentním podílem.
Nákupní trend v oblasti elektro ovšem zůstává podobný jako před pandemií. Pouze se zvýšil zájem o IT vybavení.
"V uplynulých 12 měsících nakupovali zákazníci na internetu - v segmentu elektroniky a bílého zboží - nejvíce mobilní telefony, televize, notebooky nebo lednice," potvrzuje trend pro on-line deník Aktuálně.cz šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz Michal Buzek. "Pokud bychom rozšířili žebříček na 20 kategorií, našli bychom ještě například robotické vysavače, pečicí trouby anebo také šicí stroje."
Z pohledu meziročního růstu jsou podle něj jednoznačným vítězem webkamery, jejich prodeje meziročně vzrostly o 1400 procent.
TOP 10 nejsilnějších kategorií segmentu elektronika v uplynulých 12 měsících (dle objemů prodejů)
1. | mobilní telefony | 6. | chytré hodinky |
2. | televize | 7. | kávovary a espressa |
3. | notebooky | 8. | vysavače |
4. | lednice | 9. | myčky nádobí |
5. | pračky | 10. | sluchátka |
Zdroj: Heureka
Také tisková mluvčí prodejen Datart Eva Kočicová uvádí, že dlouhodobě je největší poptávka právě po mobilních telefonech. "Zájem mají lidé také o televize, tablety, notebooky a příslušenství, jako například sluchátka. Z domácích spotřebičů se pak nejvíc prodávají kávovary a rychlovarné konvice," potvrzuje nákupní trend Čechů.
Podle dat e-shopu Alza.cz rostly prodeje IT vybavení během jarní koronakrize několikanásobně: u notebooků to bylo meziročně o asi 300 procent, u sluchátek o 150 procent.
"Zaznamenali jsme velký zájem o webkamery, jejichž prodeje poskočily o více než 1300 procent. Přes prázdniny se poptávka poměrně stabilizovala, prodeje notebooků nerostly již takto skokově, ale stabilně se zvyšovaly průběžně celé třetí čtvrtletí. Od začátku září opět raketově zrychlily a již v listopadu dosáhly úrovně běžné v nejvyšší sezoně v prosinci. Zájem během celého tohoto období panoval také například o klávesnice, myši či wi-fi routery," popisuje loňský vývoj prodejů Pavel Roubínek, divizní ředitel nákupu a prodeje z Alza.cz s tím, že poptávka po vybavení pro distanční výuku a home office je vysoká i nadále.
"Za první kvartál roku 2021 jsme ve výše zmíněných segmentech evidovali minimálně dvouciferný procentní růst oproti loňskému jaru, tedy i vůči loňskému startu pandemie," upřesňuje Roubínek.
Rozhoduje cena i rychlost dodání
Při rozhodování o nákupu výrazně převažuje internet nad tradičními zdroji. "Nejdůležitější jsou srovnávače cen, recenze na internetu a webové stránky prodejců," doplňuje vedoucí průzkumu společnosti Incomind Martina Drtinová.
"Při výběru e-shopu jsou pro Čechy klíčové informace o výrobcích, které na webových stránkách nahrazují osobní výběr a prohlídku zboží, jejich cenová úroveň a také důležitost zvládnuté logistiky - kvalita a rychlost dodání a náklady na dopravu. V případě kamenných prodejen je jednoznačně na prvním místě cenová úroveň prodejny, následovaná odborností personálu," dodává Drtinová.
Průzkum společnosti Incomind dále ukázal, že nákupní trend v oblasti elektra se nejspíš téměř nezmění ani v budoucnu. "Mezi výrobky, které plánuje v příštích 12 měsících nakoupit nejvyšší počet dotázaných, patří zejména chytrý telefon (17 %), notebook (16 %), televize (13 %), lednička a sluchátka (12 %)," uvádějí autoři.
Informační zdroje využité před nákupem spotřebiče (ledničky)
S nákupy poroste i odpad
Odborníci zároveň připomínají, že s nákupem vybavení pro práci doma i distanční výuku roste také množství elektroopadu. To se dá očekávat i do budoucna, jak bude technika nakoupená v pandemii stárnout.
V rámci zpětně odebraného množství vysloužilého elektra za rok 2020 odevzdali Češi 22,1 tisíce tun odpadního elektrozařízení. Oproti roku 2019 jde o šestiprocentní nárůst.
"Právě z důvodu, že lidé během roku ve velkém nakupovali elektroniku nutnou pro výkon práce z domova, jsme registrovali i zvýšený sběr IT techniky," potvrzuje David Vandrovec, generální ředitel společností Rema, která zajišťuje pro výrobce zpětný odběr a recyklaci elektroodpadu. Recyklační náklady totiž hradí zákazníci povinně v ceně výrobku.