Praha - Dobře utajenou novinku připravila pro zákazníky společnost Ahold. Ode dneška přestává ve svých 56 hypermarketech Albert (dříve Hypernova) rozdávat zdarma igelitové tašky k nákupům. Zákazníci za každou nově zaplatí jednu korunu. Ve stejnojmenných supermarketech už firma nerozdává tašky delší dobu.
Ačkoliv se firma připojila k ekologickému trendu jako jedna z posledních na trhu, zákazníkům to až do odpoledne tajila. Nezjistili to ani z internetových stránek společnosti, ani z aktuálního letáku. Například na webu byla informace o "výtěžku z prodeje nákupních tašek" ukrytá na konci čtvrtého odstavce zprávy nazvané "Nadační fond Albert pomáhá těm, kteří pomoc potřebují". Lidé se tedy novinku dozvědí až v prodejně. Na webu společnosti se zpráva objevila až dnes odpoledne.
Bezplatné igelitky tak v Česku rozdávají už jen hypermarkety Globus a Tesco, oba se přitom zákazníky snaží motivovat k nákupu ekologičtějších tašek nejen na jedno použití.
Podle bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka rozdají čeští obchodníci lidem až tři miliardy tašek ročně, což představuje 9000 tun plastů. Uvádí příklad Irska, kde po zavedení zákazu rozdávání klesl podíl igelitových tašek v odpadu z domácností z pěti procent na 0,22 procenta.
Čtěte také: Hypernovy končí, změnily se na Albert hypermarkety Také Kaufland jako poslední z řetězců začíná brát karty |
„Dlouho jsme zvažovali, zda našim zákazníkům nabídneme ekologické, jednorázové tašky zdarma. Z našich detailních průzkumů a zkoušek však vyplynulo, že biologicky rozložitelné tašky mají mimo jiné menší nosnost, a proto jich zákazníci při běžném nákupu spotřebují v porovnání s běžnými recyklovatelnými plastovými taškami více," říká mluvčí Aholdu Libor Kytýr. "Životní cyklus této ekologické tašky navíc zatěžuje životní prostředí stejně jako u obyčejných plastových tašek," dodává. Proto se firma rozhodla zachovat dosavadní igelitové tašky, ale zpoplatní je jednou korunou.
Ročně se v hypermarketech Albert v celé České republice rozdá přibližně 60 milionů kusů plastových tašek. „V našich slovenských prodejnách se po zpoplatnění tohoto typu tašek snížil jejich distribuovaný počet o několik desítek procent," dodává Kytýr.
Podívejte se, jak vypadal první supermarket v Česku: