Praha - České dráhy rozšiřují možnost zakoupení jízdenky přes internet. Od devátého prosince bude možné tuto službu využít i u rychlíků a expresů.
Rozšířením nabídky tak reagují na úspěch projektu eTiket. Ten se prozatím týkal jen vlaků vyšší kvality.
"Za celý rok 2006 se prodalo přes internet 11 806 jízdenek, za prvních deset měsíců letošního roku je to 59 123," uvádí v tiskové zprávě Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah.
Nepříjemnému a zdlouhavému čekání u pokladen se tímto způsobem vyhýbají hlavně pravidelní cestující, především studenti. Výhodou tohoto způsobu zakoupení jízdenky je, že si cestující rezervuje konkrétní místo ve vlaku a má tak jistotu, že si ve vlaku sedne.
Za poplatek 100 korun si cestující mohou zakoupit jízdenku i přes telefon. Službu TeleTiket České dráhy zavedly letos v srpnu a od té doby ji využilo asi 1300 cestujících. Cestující si lístek zamluví na speciální telefonní lince a ten jim přijde buďto e-mailem nebo bude k vyzvednutí ve stanici odjezdu.
Nový řád: Dražší jízdné, zákaz kouření
Právě od devátého prosince vstupuje v platnost nový jízdní řád. Ten přinese podstatné zdražení osobní dopravy. Zatímco doteď zaplatil zákazník za měsíční traťovou jízdenku z Prahy Hlavního nádraží do Berouna (43km) 1 134 korun, po devátém prosinci za stejnou jízdenku zaplatí 1 652 korun.
Zdražení jízdného chtějí dráhy pravidelným cestujícím kompenzovat možností využití In-karty/RailPlus. Její držitelé budou moci 25procentní slevu aplikovat nově i na traťové jízdenky.
"Když například vezmeme měsíční traťovou jízdenku na 57 km, tak podle nového tarifu stojí 2 128 korun, držitel In-karty/Rail plus s aplikací In-zákazník za ni ale zaplatí jen 1 596 Kč," vysvětluje Hnulíková.
Za kartu In-kartu/RailPlus zákazníci zaplatí 600 korun za tři roky. Podle údajů ČD ji již vlastní dvě třetiny zákazníků využívajících traťové jízdenky.
S platností nového jízdního řádu začne zároveň platit i zákaz kouření ve všech vlacích ČD. Pro kuřáky tak definitivně končí možnost si během cesty vlakem zapálit. Tento krok dráhy zdůvodňují tím, že chtějí držet krok s tímto trendem na západě.
Od září letošního roku totiž platí zákaz kouření ve všech vlacích v Německu i Rakousku.