Dopravci nestíhají doručovat balíky, e-shopy posilují vlastní rozvoz. Letošní Vánoce rozhodnou

Kateřina Šefrová Kateřina Šefrová, spi
Aktualizováno 6. 12. 2017 10:14
E-shopy čekají rekordní rok, množství objednaných balíků stále roste. Dopravci nestíhají dovézt všechny zásilky včas. Někteří zastavují příliv dalších zakázek, e-shopy se naopak snaží snížit vliv externích dopravních firem a spoléhat se více na sebe.
Zvládne to? (ilustrační foto)
Zvládne to? (ilustrační foto) | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Češi nikdy dřív neposílali tolik balíků jako letos. Statisíce zásilek však ještě ani neopustily sklady e-shopů a některé firmy už nyní hlásí problémy. To vede on-line obchody k úvahám, zda se jim v budoucnu nevyplatí spoléhat se při přepravě zboží na vlastní sílu. 

"Letošní Vánoce asi rozhodnou. Z důvodů opakujících se problémů v oblasti doručování balíků do budoucna zvažujeme nabídnout zákazníkům vlastní dopravu," říká Pavel Knapp, vedoucí logistiky Mall Group.

Zaměstnanci Mall Group sice ve skladu připraví zásilku včas, ale pokud mají nasmlouvané externí firmy problém s nedostatkem řidičů, v některých případech je obchod nestihne doručit svým zákazníkům v dohodnutém termínu.

Největší nápor přitom přepravce ještě čeká. Například firma DHL už letos vyrovnala objemy loňských Vánoc. Společnost PPL během posledních dvou týdnů přepravila téměř o polovinu víc zásilek než loni ve stejnou dobu.

"Minimálně stejný nárůst předpokládáme i v předvánočním období. Celkově jsme v listopadu přepravili 3,3 milionu zásilek, jedná se o náš nový rekord," uvádí generální ředitel PPL Petr Chvátal. Největší nápor na dopravce podle něj přijde v týdnu od 18. prosince.

Větší nápor než v minulosti vyřizuje i Česká pošta. Už ke konci listopadu překonala loňský rekord v množství doručených balíků. Kvůli nárůstu zakázek přijímá už od léta 3 000 nových brigádníků.

Už žádní noví klienti

Firmy DHL i PPL ujišťují, že jsou díky brigádníkům na následující dny připravené a neplánují žádné omezení služeb. "Drobné zpozdění si občas vyžádá i celní správa, která speciálně v předvánočním období vyžaduje kontrolu víc zásilek," upřesňuje mluvčí DHL Kateřina Zrcková.

"Stopku" však v pondělí ohlásila společnost DPD. Uvedla, že kvůli problémům u konkurence přijala preventivní opatření - až do konce měsíce nepřijímá nové e-shopy a také ruší platbu v hotovosti u stávajících klientů. Ti mohou platit pouze bankovním převodem.

"Z trhu nebo přímo od samotných e-shopů a od koncových zákazníků máme informaci, že naše přímá konkurence, přepravní balíkové služby, nestíhá doručovat zásilky," uvádí generální ředitel DPD CZ Miloš Malaník. Jaký konkrétní dopravce má problémy, však firma prozradit nechce.

Pro koncového zákazníka to podle Malaníka znamená, že z e-shopů, odkud nebylo možné objednávat dopravu přes DPD, to nebude možné ani nyní.

Před měsícem už nové firemní klienty přestala přijímat i konkurenční GLS. "Po novém roce budeme opět intenzivně pracovat na rozjezdu služeb pro nové zákazníky, kteří by nás chtěli využívat v nadcházející sezoně," uvádí ředitel GLS Česká republika Pavel Včela. Pokud podle něj má některá z firem na trhu problémy s doručováním, určitě to ovlivní i ostatní.

"Zásilkovna má pro obsluhování výdejních míst svoji vlastní infrastrukturu, tedy vozový park a řidiče, a rozhodně podobná omezení neplánujeme," říká zakladatelka firmy Zásilkovna.cz Simona Kijonková.

Česká pošta upozorňuje, že kdo chce s jistotou dostat balíček pod stromeček, musí ho zanést na poštu nejpozději 19. prosince.

Potíže odhalila už akce Black Friday

První větší problémy letos přinesl listopadový týden slev Black Friday. Lidé si při něm jen na největším tuzemském e-shopu Alza nakoupili přes milion kusů zboží za víc než 200 milionů korun. Velké nákupy se však promítly i do doručovací doby. S dvou až třídenním zpožděním došla desetina zásilek přepravovaná společností PPL.

"Riziko nejen nečekaných událostí je v zimě obrovské. Například zpoždění jednoho kamionu mezi pobočkami a centrálním překladištěm o tři hodiny způsobí zpoždění téměř tří tisíc zásilek o jeden den," vysvětluje šéf PPL Petr Chvátal.

E-shopy se však o případných problémech při doručování dozvědět nemusí. "To je určitě oblast, kde dlouhodobě tlačíme na naše partnery, aby zde byli otevření a proaktivní. Víme-li o tom, že někde je nebo hrozí problém, dokážeme s tím ve směru k zákazníkovi pracovat," říká ředitel logistiky on-line prodejce módy Zoot Libor Hudeček.

E-shopy se snaží potíže při doručování omezit například budováním vlastních kamenných výdejen. Například Zoot v půlce listopadu spustil doručení na jejich Výdejny radosti v Česku a na Slovensku ještě v ten samý den. Síť poboček rozšiřuje například i Mall.cz.

U externích dopravců si lidé mohou včasné doručení vánočního zboží pojistit tím, že si balíčky vyzvednou na výdejních místech dopravců. PPL má více než 1 300 takzvaných ParcelShopů, GLS jich má okolo dvou stovek.

Jaké máte zkušenosti s letošním doručováním a předvánočními nákupy? Napište nám na [email protected].

 

Právě se děje

Další zprávy