"E-shopy se pomalu připravují na platnost Evropské směrnice i v ČR. Zhruba polovina tak už uvádí reálné slevy i během letošního Black Friday. Jsou ale stále e-shopy, které si hledají skulinky. Jednou z nich je například neuvádět výši slevy a jen produkt dát do kategorie Black Friday, což je nekalá praktika," uvedl jeden z autorů projektu Hlídač shopů Jakub Balada.
Podle něj je v těchto případech sleva zanedbatelná, nebo je produkt zdražený.
U největších e-shopů se nicméně udává sleva, která se blíží té skutečné. Například u Alzy je průměrná uváděná sleva 19 procent a reálná je podle Hlídače shopů 18 procent, v případě Datartu je to 16 procent versus 12 procent a u CZC se průměrná a deklarovaná sleva shodují na 14 procentech.
Na Mall.cz je ale například rozdíl mezi uváděnými 19 procenty a skutečnou slevou deset procentních bodů a u Mountfieldu pak 46 bodů v neprospěch reálné slevy.
Pro obchodníky je závěr roku, začínající právě akcí Black Friday, vrcholem sezony. Podle Asociace pro elektronickou komerci letos e-shopy v souvislosti s Black Friday utrží okolo sedmi miliard korun.
CZC podle svého sdělení uvádí u každého ze standardních produktů možnost zobrazení grafu s transparentním vývojem ceny. Všechny slevy počítá z nejnižší ceny e-shopu za posledních 30 dní.
"Do slev dáváme i aktuální sezonní zboží, jako je třeba noční prádlo, nejde pouze o výprodej starších kolekcí. V akci v rámci Black Friday máme zboží v hodnotě 100 milionů korun. Je to největší Black Friday v dějinách naší firmy a samozřejmě zajímavá příležitost pro zákazníky na Vánoce," uvedl ředitel nákupu Astratex Lukáš Barcal.
Podle posledního spotřebitelského průzkumu mezi více než 1000 respondenty pro marketingovou agenturu Acomware a logisticko-technologickou společnost Zásilkovna se nechá slevami ke spontánním nákupům zlákat 42 procent lidí. Impulzivně nakupují spíše ženy, a co se týče věkové kategorie, nejvíce jim neodolají lidé mezi 25 a 34 lety. Neplánovaně na internetu častěji nakupují vysokopříjmové, nebo naopak nízkopříjmové domácnosti.