Praha – Společnost Ahold dokončila přeměnu 35 hypermarketů Interspar na značku Albert. Poslední „přemalovaný“ obchod otevře ve středu v Ostravě-Porubě. Menší prodejny, tedy 14 supermarketů Spar, se změnily na Albert už loni v září. Náklady na sjednocení by neměly přesáhnout 50 milionů eur, tedy zhruba 1,35 miliardy korun.
Další stamiliony korun chce Ahold postupně investovat do vylepšení svých starších obchodů, v nichž chce nabídnout více čerstvých potravin, a naopak omezit nepotravinovou část. "Neopouštíme tuto kategorii, ale jsme opatrní. Řekněme, že nebudeme nabízet tři druhy svíček či spousty druhů ubrousků,“ říká šéf Aholdu pro Českou republiku Jesper Lauridsen v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Výrazné rozšiřování počtu prodejen nyní Ahold nechystá, přestože právě otevřel dva nové supermarkety (v Praze 4 a Černošicích) v březnu ještě otevře hypermarket v Kladně.
Zavírat některé ze stávajících obchodů se Ahold nechystá. Výjimkou je pět prodejen, jejichž prodej si jako podmínku schválení transakce stanovil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jde o supermarket Spar v České Lípě, dva supermarkety Albert v Táboře a jeden v Litoměřicích a hypermarket Albert v Třebíči. „Jde to hladce. My ty obchody nevlastníme, jsme v nájmu. V několika případech máme více zájemců, rozhodovat bude i majitel objektu. Musí to být obchodníci s jídlem, tedy někdo nám podobný,“ upřesňuje Lauridsen.
Ahold sliboval, že si z Intersparu či Sparu vezme to, co zákazníci nejvíce oceňovali. „U každého obchodu jsme se ptali lidí, co tam chtějí nechat a naopak. Byli jsme velmi opatrní a dělali opravdu důkladné rozhovory. Měli dost často strach, že přijdou o lahůdky či o řeznictví. Takže tahle oddělení se změnila minimálně,“ říká Lauridsen.
Otázkou je další osud kaváren fungujících u bývalých Intersparů. Mají obrat asi 200 milionů, ale nevydělávají. Zatím si je Albert ponechá, ale dlouhodobě zřejmě jen tehdy, pokud budou ziskové. Lauridsen se obává také důrazu na bezpečnost jídla a různých nařízení. Nechce, aby jedna restaurace poničila reputaci sítě Albert.
Albert chce podle Lauridsena vyplnit prostor uprostřed trhu – tedy mezi řetězci, které jsou vnímané jako kvalitní a dražší (Billa a Globus), a mezi diskonty, které soupeří opravdu hodně cenou. „Musíme být schopni jim konkurovat cenou, ale musíme si být jisti kvalitou,“ dodává šéf Aholdu.
Ahold převzal tuzemské ztrátové obchody rakouské společnosti Spar loni v srpnu. Zaplatil za ně zhruba 5,2 miliardy korun. Firma nyní provozuje přes 330 obchodů a má 17,5 tisíce zaměstnanců (z toho 4,5 tisíce přijala převzetím sítě Spar/Interspar).
Podrobnosti k tématu najdete ve středečních Hospodářských novinách.