Komerční banka mění účty, vrátí část poplatků

Petr Kučera Petr Kučera
31. 3. 2011 6:00
Dosavadní klienti si mohou nechat stávající balíčky
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Komerční banka od 1. dubna přestane nabízet dosavadní konta pro občany a podnikatele. Nahradí je novými balíčky, které mají být výhodnější pro věrné, aktivní či movitější klienty.

Pro 1,3 milionů dosavadních klientů bude nová nabídka jen možností, nikoliv nutností. "Pokud se rozhodnou ponechat si dosavadní účty, nebudeme jim je zdražovat ani jinak znevýhodňovat," slibuje Monika Truchliková, zástupkyně marketingového ředitele Komerční banky.

"Cílem je zjednodušit a zpřehlednit nabídku běžných účtů," říká Truchliková. Noví klienti od dubna získají jediný základní balíček, k němuž si budou moci dokoupit další služby.

Podle výpočtů Aktuálně.cz může většina drobných klientů při přechodu na nový balíček ušetřit, pokud si na něj nechávají posílat výplatu či využívají další produkty ze skupiny KB.

Banka současně od 1. dubna rozšíří program odměn, díky nimž mohou lidé za určitých podmínek získat zpět část poplatků. Nabídne také slevu pro začínající podnikatele.

V balíčku chybějí odchozí platby

Nový základní balíček pro nepodnikající fyzické osoby se jmenuje MůjÚčet a přijde na 68 korun měsíčně.

V ceně je vedení korunového běžného účtu, všechny příchozí platby, embosovaná platební karta s cestovním pojištěním, elektronické výpisy a internetové, telefonní i mobilní bankovnictví.

Kdo platí kartou u obchodníků, má zdarma také odpovídající počet výběrů z bankomatů Komerční banky. Toto pravidlo funguje už od ledna. Limit se posuzuje za kalendářní měsíc, pak se opět vynuluje. Není nutné, aby výběr následoval až po platbě u obchodníka - poplatky se nejdříve naúčtují, ale na konci měsíce pak vrátí.

Majitelé nového balíčku si tak v praxi připlatí hlavně za odchozí platby - při zadání přes internet jde o čtyři až šest korun. Alternativou je přikoupení balíčku za 39 korun měsíčně, umožňující neomezený počet odchozích plateb včetně trvalých příkazů a inkas.

V ceně základního balíčku nejsou ani některé méně využívané služby. Připlatí si například ten, kdo chce druhou embosovanou platební kartu či papírový výpis. V balíčku není ani spořicí účet, ten si ale lze přiobjednat zdarma.

Dvě pětiny lidí dostanou "odměnu"

Podstatná část klientů však má od dubna šanci získat část poplatků zpět. "Úplné zrušení poplatků však neplánujeme. Věříme, že naše služby mají svou cenu, kvůli nákladům na vývoj a udržování je nechceme dávat zadarmo," vysvětluje Truchliková, proč banka upřednostnila složitější systém vracení.

Čtvrtinu poplatku získá zpátky ten, kdo splňuje alespoň jednu ze čtyř následujících podmínek:
- měsíční kreditní obrat na účtu alespoň 15 tisíc korun,
- vklady a investice ve skupině KB alespoň 250 tisíc korun,
- součet pravidelných plateb na stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění či podobné produkty v rámci skupiny KB,
- půjčka v jakékoli výši.

Kdo splňuje alespoň dvě podmínky, získá zpátky polovinu poplatku. V obou případech jde ale vždy jen o slevu ze základního poplatku za hlavní balíček, tedy z 68 korun. Z dokoupených balíčků či dalších samostatných poplatků banka nevrací nic.

"Očekáváme, že alespoň jednu podmínku splní 40 procent klientů, alespoň dvě podmínky pak 15 procent," upřesňuje Radko Belada, vedoucí marketingu pro retailové bankovnictví KB.

Pro studenty a absolventy vysokých škol (do 30 let věku) jsou podmínky poloviční a naopak slevy dvojnásobné. Poloviční podmínky stačí splnit také důchodcům. Rodinám se podmínky na obou účtech sčítají a výhody pak náleží k oběma.

Cílem změn je podle Truchlikové udržet stávající klienty a především získat další. Očekává, že do konce roku zaujme nabídka řádově desítky tisíc nových zájemců.

Běžní klienti si polepší

V porovnání s dosavadními účty by běžní klienti měli ušetřit. Příkladem je třeba člověk s měsíčním příjmem 30 tisíc korun, který účet ovládá pouze přes internet, má čtyři příchozí a osm odchozích plateb.

Jestliže nyní využíval Perfekt konto, zaplatí ve výsledku zhruba stejný paušál (při využití dalších služeb skupiny KB dokonce nižší), ale ušetří 20 korun za příchozí platby. Navíc získá embosovanou platební kartu, dosud měl v ceně jen elektronickou.

Přechod se naopak nemusí vyplatit uživatelům dražších balíčků, zahrnujících dosud v paušálu i řadu nadstandardních služeb.

Bezplatné vedení účtu včetně základních transakcí nyní nabízí pouze Fio banka a s drobnými omezeními také mBank. Některé další banky sice lákají na "účet zdarma", ale klient zaplatí přinejmenším za některé běžné transakce.

Změny i pro podnikatele, sleva pro začínající

Také podnikatelům a malým firmám nabídne Komerční banka jednotný běžný účet s názvem Profi účet. Dosavadní balíčky povede už jen stávajícím klientům.

Paušální poplatek 169 korun měsíčně zahrne základní služby, ale jen deset příchozích nebo odchozích transakcí přes internet.

Začínajícím podnikatelům (do dvou let od začátku podnikání) bude banka vracet 70 korun měsíčně, a to po dobu dvou let od založení účtu. Tato výhoda jim zůstane ještě další dva roky, pokud měsíční obrat dosáhne alespoň 50 tisíc korun měsíčně.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Drahou banku teď opustíte snadněji, nováček vše vyřídí
Raiffeisenbank mění ceny, chudší klienti si připlatí
Čtvrtá největší banka zdražuje, ale má i účet zdarma
 

Právě se děje

Další zprávy