Slovinsko s největší pravděpodobností zavede od 1. července dálniční známky i na kratší dobu než dosavadních půl roku. Díky tomu ušetří řidiči, kteří Slovinskem pouze projíždějí například při cestě do Chorvatska.
Ministr dopravy Patrick Vlačič podle slovinské agentury STA řekl, že země vyhoví požadavkům Evropské unie. Ta kritizovala, že Slovinsko od loňského července nemá - na rozdíl od jiných členských států - levnější alternativu pro řidiče, kteří zemí jen projíždějí. Musejí si totiž koupit přinejmenším půlroční známku za 35 eur (roční pak přijde na 55 eur).
Evropská unie kvůli sporu pozastavila Slovinsku dotace na výstavbu nových dálnic. Ministr Vlačič nyní uznal, že země si nemůže dovolit o tyto desítky milionů eur přijít. Navíc jí v době finanční krize hrozí i výpadky příjmů z dosavadních dálničních známek, protože čím dál více turistů už vymýšlí způsoby, jak zpoplatněné slovinské dálnice objet.
Podobnému nátlaku Evropské unie na „kratší známky" v minulosti podlehlo i Rakousko.
O zavedení týdenních známek je už prakticky rozhodnuto, definitivně jasno ale není o ceně. Slovinská vláda navrhuje 15 eur za týdenní známku, což je opět výrazně více než v okolních zemích. Zároveň chce zrušit půlroční známku a výrazně zdražit celoroční - ze současných 55 na 95 eur.
Rakouský autoklub ÖAMTC přinesl aktuální porovnání cen dálničních známek v sousedních zemích:
Podle prvních ohlasů z rakouského a chorvatského tisku navíc řidiči, jedoucí na dovolenou, výrazněji neušetří. Dosud zaplatili 35 eur za půlroční známku. Od července si budou moci koupit týdenní známku, ale z dovolené se pravděpodobně budou vracet až osmý den. Pokud by si museli koupit další týdenní známku za 15 eur, ušetřili by celkově jen pět eur.
Za jízdu bez dálniční známky přitom řidičům hrozí pokuta až 800 eur. Známku musejí mít auta do 3,5 tuny, těžší vozy platí mýtné.
Čtěte také: Do Chorvatska snadněji, děti už nepotřebují formuláře Od dubna budou už jen nové pasy s otisky prstů |