Praha - Počet sporů klientů s finančními institucemi, které loni začal řešit finanční arbitr, se zvýšil proti předchozímu roku o víc než pětinu na 204 případů. Lidé se na arbitra také více obraceli i se svými dotazy, jejich počet se meziročně víc než zdvojnásobil.
Arbitr tak loni obdržel rekordních 1572 podnětů. Nejčastějším tématem sporů i dotazů byly spotřebitelské úvěry a s nimi související poplatky. Vyplývá to z výroční zprávy arbitra, kterou dostala k projednání Poslanecká sněmovna.
Arbitr může řešit spory klientů s firmami, týkající se kolektivního investování, převodů peněz a využívání elektronických platebních prostředků, zejména karet. Od poloviny roku 2011 se jeho pravomoc nově rozšířila i na spotřebitelské úvěry.
Finanční arbitr uvádí, že se na jeho úřad začali ve druhé polovině loňského roku ve velkém obracet navrhovatelé se spory o poplatek za vedení nebo správu úvěrového účtu. Tyto spory podle něj tvořily více než polovinu všech zahájených sporů ze spotřebitelského úvěru.
Čtěte také: Sporný poplatek: Proti bankám stojí stotisícová masa Přísnější pravidla pro půjčky. Triky omezí další zákon |
Klienti si arbitrovi stěžovali například na poplatky za uzavření úvěrové smlouvy, za předčasné splacení úvěru, za upomínku v případě prodlení se splácením až po poplatky za správu nebo vedení úvěrového účtu. Spory se týkaly i výše dluhu dlužníka vůči věřiteli.
V některých případech se arbitr setkal s námitkou, že mu rozhodování nepřísluší. Vypracoval proto právní analýzu, z níž vyplynulo, že nemůže rozhodovat o hypotečních úvěrech a o úvěrech, které převyšují 1,88 milionu korun.
Podle návrhu zákona o směnárenské činnosti, který v současné době projednává Sněmovna, by měl arbitr do budoucna řešit i spory klientů se směnárnami. Ve zprávě stojí, že kancelář arbitra na to bude potřebovat přijmout nejméně tři nové pracovníky. Další tři zaměstnance by kancelář potřebovala na řešení sporů týkajících se životního pojištění.