Dvě generace spolu soupeří na jednom pracovním trhu. Jste spíš mileniál nebo “ixko”?

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
18. 12. 2018 6:11
Za pár let si generace X a Y rovnocenně rozdělí 70 procent pracovního trhu. V boji o zaměstnance budou mít výhodu firmy, které dokážou obě skupiny zaujmout. Každá chce totiž něco diametrálně odlišného.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: iStock

Jeden chce tým, druhý samostatnost

Obě generace chtějí po práci, aby měla smysl a přinášela viditelné úspěchy. Až sem se shodnou. 

Generace X: byla svědkem kontrastu pracovního světa bez počítačů a následně toho, který začaly ovlivňovat moderní technologie. Líbí se jim firmy, které "myslí dopředu" a sledují aktuální trendy. Ať už pracují v jakémkoliv oboru, nedělá jim problém klasický model pevné pracovní doby, i když sem tam home office nebo pružnou pracovní dobou nepohrdnou. Pracovní a osobní život se snaží oddělovat.

"Nemají rádi přesčasy a týmovou práci. Ještě tak snesou takzvaný pásový tým, tedy, že každý člověk v týmu udělá svůj kus práce a posune jej dál, načež se už dál nestará," říká Jiří Jemelka výkonný ředitel společnosti J.I.P. pro firmy.  Změnu zaměstnání si generace X hodně rozmýšlí, zvlášť, pokud pracuje s vidinou stabilních jistot a interního postupu. Oproti mileniálům je v práci loajálnější.

Mileniálové: je pro ně důležité, aby chápali smysl své práce a její přínos nejen pro akcionáře, ale pro celý svět. Striktně vyžadují, aby cokoliv, co dělají, mělo jasný účel. Důležitá je pro ně společenská odpovědnost firem.

"Co se týká vyváženost pracovního a osobního života, požadují velkou flexibilitu, práci vnímají jako integrální část svého života, a tak ji chtějí plně harmonizovat a prolnout do ní svůj osobní život a své individuální preference," doplňuje Jemelka. Týmová práce jim vyloženě vyhovuje a nebojí se měnit zaměstnání třeba každý rok, pokud není přesně podle jejich představ.

 

Právě se děje

Další zprávy