Dvě generace spolu soupeří na jednom pracovním trhu. Jste spíš mileniál nebo “ixko”?

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
18. 12. 2018 6:11
Za pár let si generace X a Y rovnocenně rozdělí 70 procent pracovního trhu. V boji o zaměstnance budou mít výhodu firmy, které dokážou obě skupiny zaujmout. Každá chce totiž něco diametrálně odlišného.
Elektronická stravenky Ticket Restaurant společnosti Edenred
Elektronická stravenky Ticket Restaurant společnosti Edenred | Foto: Edenred

Peníze, benefity

Zatímco generace X vnímá peníze jako hodnotu, mileniálové jako prostředek.

Generace X: Nerada si půjčuje, nerada se zadlužuje. Z toho vyplývá i snaha udržet si pracovní místo a nedostat se do finančních potíží. Nechtějí pracovat pod cenou, ale jsou ochotni slevit ze svých mzdových nároků výměnou za jiné výhody, jako je například dovolená navíc, zdravotní péče nebo i možnosti občas pracovat z domova. Více přemýšlejí o zabezpečení na důchod, proto i penzijní spoření od zaměstnavatele vítají. Stejně tak benefity, které jim umožňují postarat se o rodinu, neboť obvykle mají odpovědnost za děti, ale i o stárnoucí rodiče.

Mileniálové: Při výběru toho, kde a jak budou pracovat, sledují tři priority: peníze, jistotu a volný čas. Nejdůležitějším benefitem je proto velká flexibilita, proměnná pracovní doba, možnost práce z domova a možnosti ovlivnit pracovní rozvrh. Oceňují, když jim zaměstnavatel poskytuje prostor a čas na jejich vlastní projekty či dobročinnost.

Podle průzkumu společnosti Manpower Group se mladí lidé připravují na to, že poběží kariérní ultramaraton. Více než polovina z nich očekává, že bude pracovat ještě potom, kdy dosáhnou věku 65 let, desetina z nich je dokonce přesvědčena, že bude patrně pracovat až do smrti. A tak si práci chtějí přizpůsobit životnímu rytmu a hlavně si ji užít.

 

Právě se děje

Další zprávy