Praha - Češi stále více důvěřují platebním kartám i při přímém placení za nákupy na internetu. Zatímco za celý rok 2013 uskutečnili na internetu celkem 16,7 milionu transakcí platebními kartami, jen za první polovinu letošního roku jich bylo už 10,9 milionu. Ukazuje to čerstvá statistika Sdružení pro bankovní karty.
Druhá polovina roku přitom bývá z pohledu útrat výraznější, když poslední čtvrtletí se díky vánočním nákupům podílí na ročních platbách na internetu zhruba třetinou. Lze proto čekat, že letos majitelé karet vydaných tuzemskými bankami na internetu provedou celkem zhruba 25 milionů transakcí, což by znamenalo meziroční růst o polovinu.
„Lidé kartám věří stále více a mají k tomu důvod. Podíl zneužitých plateb na internetu je zanedbatelný a je na úrovni desetiny promile,“ říká generální ředitel českého MasterCardu Miroslav Lukeš.
Karta nedává čas na krok zpět
Ve druhém čtvrtletí letošního roku lidé kartami na internetu zaplatili za zboží a služby celkem 6,2 miliardy korun. To dělá téměř sedm procent z 90 miliard, které Češi v dubnu až červnu přes karty utratili celkově. Oproti prvnímu čtvrtletí roku 2014 vzrostly útraty kartou na internetu o téměř 13 procent.
Pro banky a karetní asociace, které z plateb kartou inkasují od obchodníků poplatky zhruba od 1,5 do tří procent, je cenný také nárůst o celou čtvrtinu oproti poslednímu čtvrtletí roku 2013, kdy Češi kartami na internetu utratili 4,9 miliardy korun.
I přes zmíněné poplatky si karty pochvalují také obchodníci. Klienti totiž takový online nákup zaplatí ihned, a nemají tedy čas na to si ho případně rozmyslet - jako se to může stát při dobírce, odběru zboží na pobočce či při platbě bankovním převodem.
Podle Gabriela Kalapoše, ředitele platební brány PayU v Česku, jsou online platby trendem budoucnosti, když zákazníkům poskytují komfort při nákupu a obchodníkovi možnost zvyšovat objem prodeje.
„Vzrůstající zájem o tyto metody pozorujeme nejen mezi zákazníky, ale také mezi obchodníky. Ti si postupně uvědomují, že rozšíření nabídky platebních metod může být na malém českém trhu nejen důležitou konkurenční výhodou, ale i způsobem, jak přetavit investice do návštěvnosti v dokončený nákup,“ dodává Kalapoš.
Více do zahraničí
V českých e-shopech lidé podle odhadu výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky celkově utratili v první polovině letošního roku přes 30 miliard korun. Ze statistik Sdružení pro bankovní karty tedy plyne, že kartou lidé zaplatili zhruba pětinu z těchto tržeb, když českým obchodníkům poslali kartou v první půlce roku 5,3 miliardy korun a v zahraničních e-shopech pak utratili 6,4 miliardy korun.
Větší objem peněz utracených v zahraničních internetových obchodech (prostřednictvím karet vydaných v Česku) Miroslava Lukeše z MasterCardu nepřekvapuje. „Lidé se naučili utrácet za služby internetových gigantů. iTunes, Google Play nebo třeba Amazon. To jsou důvody, proč Češi utrácejí v zahraničí,“ říká.
Připomíná také, že statistiku může mírně zkreslovat i internetový obchod Alza.cz, který od února - kvůli nižším poplatkům - používá Slovensko jako místo pro vypořádání transakcí, a počítá se tak mezi zahraniční obchodníky. Jen kartami MasterCard lidé v Alze nakoupí zhruba za čtvrt miliardy během čtvrtletí.
Méně dobírky, více osobního převzetí
Mezi českými zákazníky zůstává dlouhodobě nejoblíbenějším způsobem platby v e-shopech dobírka, její obliba však klesá. Nákupní rádce Heureka.cz spočítal, že podíl dobírky oproti loňsku oslabil o šest procentních bodů.
„Dobírka má několik nevýhod, které její tradičně silnou pozici dlouhodobě oslabují. Mezi ty největší patří vysoká cena a nutnost mít po ruce často nemalou hotovost. Ne všichni dopravci totiž nabízí možnost zaplatit dobírku přes platební terminál kartou,“ říká Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz.
V platebních preferencích Čechů je vidět i jiný zajímavý trend. „Masivní nárůst počtu odběrných míst nebo kamenných výdejen způsobil, že se druhou nejoblíbenější platbou staly platby na odběrných místech. Ty už nyní využívá 29 procent zákazníků,“ doplňuje Braverman. „Lidé mají o tento způsob platby zájem, protože mají zboží, které nakoupili online, pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Navíc je způsob nákupu velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je lidem blízké,“ dodává.
_____
Máte rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Nominujte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlasovat můžete zde. Za Váš hlas děkujeme!