Datové schránky: Už za tři týdny hrozí informační tma

Petr Kučera Petr Kučera
13. 10. 2009 13:55
Zatím jen desetina firem a úřadů si aktivovala schránku, jejíž používání bude od 1. listopadu povinné

Praha - Zatím jen 38,5 tisíce společností, zhruba desetina ze všech, si aktivovalo datovou schránku. Necelé tři týdny před startem zcela nového způsobu doručování písemností od úřadů je tak na změnu připraveno jen minimum firem, vyplývá z nejnovějších statistik ministerstva vnitra.

Překvapivě ještě horší je situace u úřadů. Hlavně kvůli nim přitom vláda posunula ostrý start datových schránek z původně plánovaného 1. července na začátek listopadu. Schránku si zatím aktivovalo jen 600 úřadů z celkem 7 412.

Firmám a zejména úřadům tak v listopadu hrozí problémy. Zatímco společnosti přijdou ve většině případů „jen" o důležité písemnosti od úřadů, samotné úřady riskují desítky žalob kvůli porušení zákona.

Kolaps prý nepřijde, jen zpomalení

Kolaps systému podle vyjádření ministerstva vnitra nehrozí, ani kdyby se všichni zbývající uživatelé přihlásili až na poslední chvíli. „Systém je dostatečně zabezpečený, aby případný nápor aktivací na konci měsíce října bez problémů zvládl. Pravděpodobnost kolapsu celého systému na přelomu října a listopadu se rovná nule," říká Jiří Korbel z tiskového oddělení ministerstva. „Samozřejmě všude, kde figuruje lidský faktor, se určité menší problémy nedají předem vyloučit," dodává.

Před možným přetížením systému však minulý týden varovala Česká pošta, která provoz systému zajišťuje. "Je sice robustní, ale trochu se obáváme toho, že pokud všichni nechají aktivaci na poslední den, nebude systém v každou chvíli průchodný," řekl generální ředitel České pošty Petr Sedláček. Nicméně hrozí prý jen obdoba „fronty na úřadě".

Pozor, začnou fungovat i bez aktivace

Statutárním zástupcům těch právnických osob, pro něž je používání datové schránky povinné, odeslalo ministerstvo vnitra téměř 330,6 tisíce obálek s přístupovými údaji. Jde zejména o společnosti zapsané v obchodním rejstříku. Například neziskových občanských sdružení se však nová povinnost zatím netýká.

Po 1. červenci získaly právnické osoby datovou schránku automaticky. Oproti původnímu plánu zatím do ní začnou písemnosti chodit zatím jen těm společnostem, které si ji zaktivují. Navíc jen od těch úřadů, které už v té době budou tento způsob komunikace používat. Toto přechodné období však potrvá pouze do konce října.

Od začátku listopadu budou datové schránky pro společnosti a úřady skutečně stoprocentně povinné. Do zřízené schránky začnou chodit písemnosti od úřadů místo klasické pošty i v případě, že si ji společnost neaktivuje. Nezávisle na tom, zda si společnost schránku skutečně vybírá, pak bude písemnost považována za převzatou (vyzvednutou) za deset dní od doručení.

Firma tak může přijít například o předvolání k důležitému správnímu řízení včetně možnosti včasného vyjádření k různým záměrům či nařčením.

Pro běžné občany a OSVČ dobrovolně

Pro fyzické osoby, tedy běžné občany, není datová schránka povinná. Ani jim zatím nebyla automaticky zřízena. Totéž platí pro podnikající fyzické osoby (výjimkou jsou advokáti, daňoví poradci, insolvenční správci, notáři a exekutoři).

Obě zmíněné skupiny si však mohou kdykoliv požádat o bezplatné zřízení schránky. Pokud si ji pak aktivují, objeví se jejich „adresa" do tří dnů v databázi dostupné všem úřadům, takže také těmto lidem začnou dokumenty chodit elektronicky místo klasické pošty.

„O dobrovolnou aktivaci zatím požádalo 8 086 občanů, 2 569 podnikajících fyzických osob a 160 dalších právnických osob," upřesňuje mluvčí ministerstva vnitra Jana Malíková. Není překvapením, že míra aktivace těchto schránek je výrazně vyšší - v současnosti asi tři pětiny.

Jednodušší a rychlejší doručování?

Jedním z cílů novinky je zjednodušení doručování a zrychlení správních řízení. Firmy se už nebudou moci vymlouvat, že písemnost z úřadu neobdržely.

„Používání datových schránek ušetří poštovné jak úřadům, tak firmám a občanům. Odpadnou také fronty na úřadech a celkově se zrychlí komunikace s veřejnou správou," říká dnes už bývalý náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Ten měl na starosti elektronizaci veřejné správy po zrušení samostatného ministerstva informatiky.

Zajíček však před pár dny rezignoval poté, co mu ministr vnitra Martin Pecina výrazně omezil pravomoci. Jeho nástupcem je od pondělí Jaroslav Chýlek, dosavadní frýdecko-místecký zastupitel za ČSSD a manažer v IT společnosti. Oficiální vyjádření médiím zatím neposkytuje.

Nepřipravené úřady, nebo projekt?

Zástupci některých úřadů se obávají, že projekt po ostrém startu zkolabuje. „Důvodem je nedostatečná příprava projektu a odpovědnost za to nese bývalé vedení ministerstva vnitra za vlády ODS," řekl minulý týden předseda Rady asociace krajů ČR Michal Hašek, který je však - stejně jako všichni hejtmani - zástupcem ČSSD.

Pokud přitom občan nebo firma pošlou přes datovou schránku písemnost na úřad a ten ji nepřijme, mohou jej od listopadu žalovat kvůli nesplnění zákona. Pro úřady bude povinné přes datovou schránku dopisy nejen přijímat, ale i odesílat. Podle informací Aktuálně.cz už řada advokátů očekává příval snadných případů.

Komplikace hrozí také na soudech. Ty sice splní povinnost používat datové schránky, rozsáhlejší dokumenty ale zatím budou stejně posílat klasickou poštou. „Zatím není vyřešena takzvaná spisová služba. A naskenování soudního spisu a jeho autorizace by přišla na mnohem víc peněz, než kolik bychom ušetřili za poštovné," říká například úředník jednoho krajského soudu. V praxi tak zatím soud pošle do datové schránky jen upozornění, že samotný dokument pošle jako „přílohu" klasickou poštou.

Čtěte také:
Datové schránky zatím trpí dětskými nemocemi
Stát vypsal půlmiliardové zakázky na základní registry
Konec nepřehledných zákonů? Nejdříve v roce 2013
Revoluce v doručování: Nepřebíráte poštu? Vaše smůla!
Stát zdraží eGovernment, pošta vydělá. Kolik? Prý neví

Podle reakcí čtenářů Aktuálně.cz na předchozí články o datových schránkách hrozí i na mnoha dalších úřadech, že novou povinnost sice formálně splní, ale podatelna přijatý dokument vytiskne a konkrétnímu úředníkovi přijde na stůl v klasické papírové podobě.

Bývalý náměstek Zajíček však připomíná, že příslušný zákon přijal Parlament už vloni v létě a ve Sbírce zákonů je dostupný od srpna 2008. Také některé ohlasy čtenářů ukazují, že úřady přípravu na novinku podcenily. "O datových schránkách se mluví a píše snad už rok. Je pravda, že se ještě řešily prováděcí předpisy, ale náš úřad se o datové schránky začal zajímat teprve někdy letos v květnu. Když jsem se na ně ptal dřív, nikoho to tady nezajímalo," napsal například zaměstnanec radnice jednoho menšího města z východních Čech.

Jak je na datové schránky připraven váš úřad či vaše firma? Ulehčí vám práci, nebo přidělají? Reagujte v diskuzi pod článkem nebo napište přímo autorovi.

 

Právě se děje

Další zprávy