V Česku stále chybí všeobecně používaná forma digitálního podpisu. Lidé ho nahrazují například komplikovaným a zdlouhavým tištěním dokumentů, které následně podepíšou, naskenují a pošlou zpět. Používá se také forma 'prostého podpisu', kdy klient dokumenty podepisuje zadáním kódu doručeného na mobilní telefon. Druhá strana ale nemá jistotu, kdo skutečně dokument podepsal.
"BankID SIGN ověří klienta prostřednictvím bankovní identity, což je jednoznačná identifikace. Klient vlastně dá pokyn bance, aby za něj dokument podepsala," říká k novince výkonný ředitel společnosti Bankovní identita Marek Růžička, podle něhož jde o důležitý krok k digitalizaci Česka.
Zaručený podpis bude ve formátu PDF a jeho pořízení zabere pár minut. Pokud bude chtít klient podepsat například smlouvu s dodavatelem služeb, přihlásí se na jeho stránkách prostřednictvím bankovní identity, přečte si podmínky smlouvy a následně klikne na odkaz typu: "Chcete podepsat smlouvu přes bankovní identitu". Poté ho kontaktuje banka a vyzve ho, aby podpis potvrdil podobně jako při zadávání příkazu k úhradě. Po potvrzení je dokument podepsán.
"Náš zaručený podpis bude uživatel moci využívat v naprosté většině případů, kdy se podepisuje," doplňuje Marek Růžička. Za digitální podpis uživatelé nic neplatí, je pro ně zdarma.
Nabídnout možnost zaručeného podpisu klientům je výhodné podle Růžičky i pro firmy. Stačí, aby se akreditovaly k bankovní identitě. "Urychlí proces získání zákazníka od navázání kontaktu až po podpis smlouvy. Nyní se často stává, že i když se s případným klientem domluví, ten nakonec k osobnímu podpisu smlouvy nedorazí," říká odborník a odkazuje na průzkum, který si společnost nedávno dělala.
Z něj vyplynulo, že 40 procent uživatelů opouští on-line žádosti před jejich ukončením. Jedna třetina zákazníků odchází kvůli množství dat, která musí poskytnout druhé straně, další třetina pak rezignuje kvůli časové náročnosti. "A vyšlo nám také to, že se o 50 procent zvyšuje počet dokončených nákupů v on-line prostředí, když je žádost jednoduchá a rychlá," láká k využívání nové služby Růžička.
A vyjmenovává další výhody. "Pojišťovny mohou díky digitálnímu podpisu lépe řešit například škodné události s neklienty. Bude možné také na dálku podávat žádosti o dotace, podepisovat nájemní či kupní smlouvy."
Společnost Bankovní identita pomocí digitální platformy BankID propojuje firmy a instituce s bankami. Samotná bankovní identita, přirovnávaná k digitální občance, je tvořena přihlašovacími údaji do internetového bankovnictví. Usnadňuje přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí. Služba začala fungovat letos v lednu poté, co širší využití přinesla novela bankovního zákona.
Společnost Bankovní identita založilo deset bank - Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Ověření prostřednictvím bankovní identity ale zatím nabízí jen pět z těchto finančních domů, další se postupně přidávají. Potřebují totiž akreditaci od ministerstva vnitra.
Zatím má bankovní identitu aktivovanou 4,2 milionu klientů, alespoň jednou ji využilo přes půl milionu osob. Lze se s ní přihlásit například na Portál občana nebo vyřídit daně, zkontrolovat si doklady, založit datovou schránku nebo si nechat na důchodové kalkulačce sociální správy spočítat výši budoucího důchodu a evidovanou dobu pojištění.
Občané ji mohou částečně využívat i při nákupu zboží a služeb po internetu, při vyřizování dodávek energií nebo telekomunikačních služeb nebo při sázení. Mezi firmami, které se připravují nově na připojení k bankovní identitě, je například i Centrální depozitář cenných papírů a několik investičních společností.