Praha - České skiareály mají za sebou jednu z nejlepších zimních sezon, počet návštěvníků se meziročně zvýšil o dvě procenta a tržby stouply zhruba o pět procent. Na tiskové konferenci to dnes uvedli zástupci Asociace horských středisek.
Průměrná délka sezony byla letos 113 dnů, stejně jako v předchozí zimě. Areály plánují investovat před další zimní sezonou až 700 milionů korun.
Nárůsty tržeb se liší s ohledem na polohu a vybavenost jednotlivých areálů. Velké moderní areály měly nárůst až osm procent, menší střediska kolem tří procent. "V některých oblastech nebyly v úvodu sezony úplně příznivé podmínky pro technické zasněžování. Naštěstí bylo relativně více přírodního sněhu než v předchozích sezónách," uvedl ředitel Asociace horských středisek Libor Knot.
Před letošní zimní sezonou investovali provozovatelé lanovek a vleků přes 700 milionů korun do nových lanových drah či techniky pro zasněžování. Letos se výše investic bude pohybovat mezi 600 a 700 miliony korun. Chystá se například stavba nové lanovky na Tanvaldském Špičáku a pokračují dlouhodobé projekty na propojování areálů, jako jsou Špindlerův Mlýn, Klínovec či Horní Malá Úpa.
Díky dobré kondici české ekonomiky zájem domácích turistů o české hory roste. Domácí turisté tvoří přes 80 procent návštěvníků českých hor.
Lyžařská sezona měla dobrý začátek, sníh začal padat už koncem listopadu a před Vánocemi byla díky sněžení a technickému sněhu v provozu téměř všechna střediska. Koncem prosince a v lednu se opakovaně vracely oblevy a sněhová pokrývka odolávala jen ve výškách nad 800 metrů.
Konec ledna a únor byly podmínky sněhově vynikající, na návštěvnosti se ale podle asociace negativně podepsaly silné mrazy ve druhé polovině února. Zimní ráz počasí vydržel po celý březen, a proto na mnoha místech byly výborné podmínky k lyžování ještě na Velikonoce. Průměrná teplota vzduchu byla +0,3 stupně.
"Rychlejšímu rozvoji horských středisek by jistě přispěla i větší aktivita státu. Například stále postrádáme pravidla pro vytvoření struktury a financování cestovního ruchu, která jsou v okolních zemích dávno zavedena a způsobují nám konkurenční nevýhodu," dodal Knot.
Asociace horských středisek sdružuje provozovatele horských středisek a další organizace podílející se na turistickém ruchu na horách. Včetně přidružených členů sdružuje více než 50 subjektů.
Podle studie společnosti KPMG dosahuje obrat českých horských středisek v zimě zhruba 30 miliard korun, z toho skiareály dosahují 3,5 miliardy korun. Jedna koruna utracená ve skiareálu znamená sedm korun utracených v horském středisku.
Video: Spor o vodu. Umělé zasněžování horám škodí, skiareály by měly platit jako každý jiný, říká expert