Zájem o drony v Česku prudce roste. Kdy je nutné pojištění?

David Kořínek
16. 8. 2015 20:03
Tuzemská firma Primoco UAV představila největší komerční bezpilotní letoun v Evropě s typovým označením SE.
Nově představený letoun Primoco UAV SE je největším bezpilotním letounem v Evropě.
Nově představený letoun Primoco UAV SE je největším bezpilotním letounem v Evropě. | Foto: Primoco UAV

Praha – Zájem o bezpilotní letadla, takzvané drony, v Česku raketově roste. Prodejci hlásí nárůst prodejů o stovky procent oproti roku 2014.

„Obrovský nárůst prodejů jsme zaznamenali již v loňském roce. Tento trend pokračuje i v letos – v prvním čtvrtletí roku jsme prodali o 850 procent zařízení více než za stejné období roku 2014,“ říká mluvčí největšího tuzemského e-shopu Alza.cz Denisa Dlabová.

Cena nejlevnějších dronů začíná kolem jednoho tisíce korun, profesionální bezpilotní letadla určená pro komerční účely ale stojí i několik milionů.

Výběr je opravdu široký. Pořídit se dají jak malé vrtulníky na dálkové ovládání, schopné udržet se ve vzduchu několik málo minut, tak i proudová či vrtulová letadla s rozpětím křídel několik metrů.

„Největší zájem je o komplexní řešení vybavené kamerou, která jsou po vybalení z krabice připravené k letu. Průměrná cena se pohybuje okolo 30 tisíc korun,“ upřesňuje Jiří Čáp ze specializovaného obchodu Drona.cz.

Větší odpovědnost pilotů

Zvedá se i zájem o pojištění bezpilotních letadel. To je povinné pro kohokoliv, kdo využívá dron legálně ke komerční činnosti. Takových případů je však zatím jen několik desítek.

„Pro nekomerčně využívané drony je pojištění ze zákona nutné, pokud letoun váží více než 20 kilogramů. Na základě vývoje v jiných evropských zemích, například v Německu, se domníváme, že v budoucnu bude odpovědnostní pojištění v Česku povinné pro všechny kategorie dronů,“ upřesňuje Jana Černá z pojišťovny Allianz.

O pojištění tak zatím projevují zájem především vlastníci dražších rekreačních modelů. „Zájem postupně vzrůstá, letošní rok je rekordní. S ohledem na výši potenciální škody nejde o vysokou částku. Majitelé dronů si bohužel často neuvědomují, že ani jejich zkušenost a zdatnost nemusí nehodě zabránit,“ zdůrazňuje Černá.

Pojištění bezpilotního letounu přitom lze přirovnat k povinnému ručení u vozidla. Vztahuje se na škody způsobené jak na cizím majetku, tak i na zdraví ostatních lidí. „Dron se může takzvaně zalétnout a způsobit škodu na zdraví či majetku čistě z důvodu technické poruchy na přístroji,“ vysvětluje Černá.

Allinaz má v současné době uzavřené stovky pojistných smluv pro bezpilotní letouny. Oproti roku 2014 je letos zájem podle pojišťovny více než trojnásobný.

Čeští konstruktéři

V Česku nyní působí několik desítek firem, které se zabývají výrobou součástek pro výrobu bezpilotních letadel. V posledních letech Čeští konstruktéři rovněž vyvinuli několik vlastních bezpilotních letounů.

„Kromě běžných malých bezpilotních prostředkům se na univerzitě v Brně podařilo vyvinout bezpilotní letoun, který v sobě sdružuje možnost pilotovaného i bezpilotního letu, tedy jak s pilotem na palubě tak i bez něj,“ říká prezident Asociace výrobců bezpilotních systémů Martin Balda.

Mezi konstruktéry bezpilotních letounů patří Češi do špičky v oblasti. Před několika dny tuzemská firma Primoco UAV představila největší komerční bezpilotní letoun v Evropě s typovým označením SE.

„Sériová výroba by měla začít na začátku roku 2016. Rádi bychom stavěli minimálně 50 letadel ročně, spíše to ale vypadá zhruba na 100 kusů,“ říká zakladatel firmy Ladislav Semetkovský. V budoucnu by se firma ráda dostala až na 200 sestavených strojů ročně.

Společnost má už teď řadu zájemců o nový letoun, zejména z Ruska, Blízkého východu a Afriky. „Každému zájemci firma letoun upraví na míru. Ve vzduchu je schopný vydržet déle než osm hodin a unést i více než 10 kilogramů zátěže,“ vysvětlil Semetkovský, proč je jeho letoun na civilním trhu unikátní.

Cena letounu bude startovat nad hranicí 1,6 milionu korun. Při úpravách podle přání zákazníka se ale může vcelku snadno dostat a dvojnásobek.

Zájem projevily především firmy, které chtějí letoun využívat k monitorování produktovodů. Více podrobností Semetkovský neuvedl s ohledem na probíhající jednání se zákazníky. Potvrdil ale, že se jedná pouze o civilní využití.

„Samozřejmě jako nikde a u ničeho nemůžete stoprocentně zaručit, že produkt nikdo nezneužije. Většina firem, se kterými jednáme, je ale polostátního nebo státního charakteru, což nám záruku zvedá,“ dodal Semetkovský.

 

Právě se děje

Další zprávy