Praha - Obchodní řetězec Tesco začal na severu Moravy vozit část zboží do obchodů po železnici. Během zkušebního provozu železniční dopravy, který trval půl roku, bylo přepraveno vlakem přes 6000 palet zboží, a na silnice tak nemuselo vyjet 200 kamionů. Firma plánuje rozšířit tento způsob dopravy zboží i do dalších míst.
"Pro přepravu vybraného typu zboží vhodného pro vlakovou dopravu jsme museli přenastavit naše logistické systémy. S výsledky půlročního zkušebního provozu i jeho ekonomickou stránkou jsme však spokojeni, a proto plánujeme další rozšíření železniční přepravy do dalších lokalit severní Moravy," uvedl manažer dopravy Teska Oldřich Král.
Na nádraží Šenov v Moravskoslezském kraji denně dorazí z centrálního skladu ve Středočeském Postřižíně speciálně naložené kontejnery, které nahradí jízdu dvou kamionů. Zboží se na vlaky nakládá v Lovosicích.
"Vlaky představují prozatím malé procento celkově přepraveného zboží, které do Moravskoslezského kraje vozíme. Železnici vnímáme především jako ekologickou alternativ dopravy, která je vhodná pro vybrané druhy zboží na určitých trasách," dodal Král.
Železniční doprava je podle něj sice ekologicky šetrná, pro maloobchodní sektor je ovšem její nevýhodou doba přepravy, jedna cesta může trvat až šestnáct hodin. Řetězec tak může po železnici přepravovat pouze suché potraviny a trvanlivé zboží.
Nakládka a vykládka zboží u vlakové dopravy funguje na stejném principu jako u běžných kamionů. Rozdíl je v převozu kamionů na překladišti v Lovosicích, kde je naložen celý návěs bez tahače. Návěsy pak pokračují dále po železniční trati na překladiště v Ostravě, kde jsou složeny a pomocí jiného tahače je pak zboží dopraveno na provozovny po silnici.