Espoo - Zapomeňte na chlácholivé fráze a zářivé vize do budoucna navzdory špatným zprávám. Generální ředitel finské Nokie Stephen Elop poslal zaměstnancům firmy dopis, který se nejspíš zapíše do učebnic managementu.
Namísto obvyklých frází a neurčitých vyjádření se v něm tvrdě pustil do strategie celé firmy v posledních letech. Ač se dokument objevil v interním zaměstnaneckém systému, jeho znění brzy zveřejnil magazín Engadget.com. Upozornil na to český server Mobilmania.cz.
Situaci největšího výrobce mobilních telefonů přirovnal Elop k situaci muže na ropné plošině v Severním moři, která začala hořet. Během několika vteřin si musel vybrat mezi smrtí v plamenech a skokem z třicetimetrové výšky do ledových vod Atlantiku. Skočil, přežil a byl zachráněn.
"Stojíme na hořící plošině a neohrožuje nás jediná exploze, ale hned několik žhnoucích požárů. Intenzivní horko přichází od naší konkurence mnohem rychleji, než jsme očekávali," nebere si servítky Stephen Elop, který stojí v čele firmy od loňského září.
Propásli jsme trendy
Shrnuje v dopise fakta o změnách na trhu s mobilními, ale zejména takzvanými chytrými telefony. "Apple dokázal, že pokud je dobře navržený, spotřebitelé si nadšeně koupí i drahý telefon a vývojáři přijdou s novými aplikacemi. Apple změnil pravidla hry a dostal se na špičku," upozorňuje mimo jiné.
Zároveň upozornil, že Nokia neztrácí pozici jen v segmentu nejdražších telefonů, ale i na opačné straně - díky konkurenci v Číně, která levné mobily chrlí jako na běžícím páse.
"Když naši konkurenti zapálili náš podíl na trhu, co se stalo v Nokia? Upadli jsme, propásli velké trendy a ztratili jsme čas. První iPhone spatřil světlo světa v roce 2007 a my stále ještě nemáme produkt, který by se mu alespoň přiblížil," nezastírá hloubku problémů, v nichž Nokia vězí, její generální ředitel.
Oheň na vlastní plošině jsme přiživovali
Nokia podle něj ztrácí pozici co se týká všech tří segmentů operačních systémů - v nejvyšší střední i levné cenové kategorii. Oblíbenost značky upadá po celém světě a konkurenti, kteří před pár lety ani neviděli záda Nokie, jí teď ukazují svá vlastní.
"Jak jsme se do tohoto bodu dostali? Proč jsme zůstali pozadu, zatímco celý svět kolem nás se vyvíjel? Stále se to snažím pochopit. Myslím, že částečně je na vině celkový přístup uvnitř Nokie. Přiléváme olej do již hořících požárů na plošině. Myslím, že nám chyběla odpovědnost a vedení, které by společnost postavilo do latě a nasměrovalo skrz bouřlivé vody. Nepřicházeli jsme s inovacemi dostatečně rychle. Dostatečně jsme nespolupracovali uvnitř společnosti," shrnuje Elop drasticky upřímný dopis zaměstnancům.
Nokia nedokáže držet krok zejména s iPhonem:
Odkazuje na pátek, kdy se Nokia chystá zveřejnit novou strategii, která by měla změnit celou firmu. "Věřím, že společně se můžeme výzvám ležícím před námi postavit. Společně si můžeme vybrat, jak se bude psát naše budoucnost," končí jako správný vojevůdce a připomíná, že skok do studené vody může zachránit život.
Nokia o své postavení na trhu bojuje od okamžiku, kdy se masově zvedla obliba chytrých telefonů, takzvaných smartphonů. Klesají její zisky, tržby, podíl na trhu i obliba značky. Chybí jí populární model, který by se dokázal postavit iPhonu od Applu i konkurenceschopný operační systém pro mobilní telefony.