Britský Úřad pro dohled nad reklamou (ASA) jasně vzkázal největší evropské nízkonákladové společnosti, že už v televizi a médiích nechce vidět reklamu, která hlásá, že mají pro pasažéry čtyři miliony letenek zdarma.
Důvodem je to, že letenka samotná je sice poskytnuta zdarma, přesto musí klienti platit taxy a poplatky, které dosahují až dvacet liber, tedy asi osm set korun.
Ani pravda nepomohla
Ryanair nezachránil ani fakt, že o dalších poplatcích v rámci reklamy "pravdivě" informuje. Strážci férovosti reklam požadují, aby v reklamě zaznělo, že let lze pořídit ´od´ určité ceny, tedy za cenu poplatků a tax.
"Protože poplatky, které musí být zaplaceny, je možné kvantifikovat, považujeme reklamu za nevyhovující kodexu," uvádí ASA.
Celý případ se dostal k úřadu kvůli stížnosti od konkurence. Monarch Airlines si na svého rivala postěžovaly a vyšlo jim to.
České letenky zdarma
Podobné obtíže zřejmě čekají i slovenskou nízkonákladovou leteckou společnost SkyEurope. Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) ji obviňuje, že její agresivní reklama klame klienty, když tvrdí, že s nimi mohou letět za mínus deset korun.
A sdružení už připravilo i žalobu, která by měla být "vzorovou" a měla vyústit v to, že letečtí dopravci budou ceny na reklamách uvádět kompletní, tedy včetně všech nezbytných tax a poplatků, bez kterých se pasažér do letadla zkrátka nedostane.
Zatímco v Česku se za pasažéry bije SOS, britský úřad na regulaci reklamy jde již několik let Ryanairu po krku.
V roce 2004 musela firma stáhnout obdobnou reklamu, v níž nabízela letenku jako "dárek zdarma". Opět nebylo podle ASA zcela jasné, že cestující musí sáhnout do peněženky a zaplatit poplatky a taxy.