První let s pasažéry provází mírné napětí, protože při posledním testu prováděném minulý týden se letadlo muselo po několika minutách vrátit na letiště. Obří letoun měl problémy s podvozkem.
Dnešní let je první ze čtyř plánovaných na tento týden, lišit se budou hlavně časově. První z nich bude trvat sedm hodin. Dále budou následovat deseti-, dvanácti- a patnáctihodinové lety.
Ty kratší budou mířit nad Španělsko, Francii a Velkou Británii, ty delší potom na sever Norska a jih Kanárských ostrovů. Na palubě sedí zaměstnanci Airbusu a přes dvě desítky expertů na letadlové kabiny.
Test toalet a zábavy
Testovací lety s pasažéry jsou jedním z posledních kroků před puštěním letadla do normálního provozu. Nedávno společnost oznámila, že se dodávky podstatně zpozdí, přitom první komerční let se měl uskutečnit již letos. Navíc v této chvíli již bývalí šefové čelí podezření, že tuto informaci zneužili při obchodování s akciemi.
Jako první obdrží letadlo v prosinci společnost Singapore Airlines. Zpoždění oproti původnímu plánu tedy nabere šest měsíců.
Ti budou testovat fungování klimatizace, osvětlení, akustiky, letadlové zábavy a dále třeba toalet.
Už jen jeden vlastník
V akcionářské struktuře Airbusu dojde nejspíš v nejbližší době k zásadním změnám. Deník Observer včera informoval, že minoritní vlastník Airbusu, britská společnost BAE Systems chystá tento týden prodej svých dvaceti procent akcií majoritnímu vlastníkovi, společnosti EADS. Ta vlastní zbylých 80 procent a stala by se tak jediným akcionářem.
Cena by měla dosáhnout 3,6 miliardy dolarů, tedy částky, se kterou v březnu BAE nesouhlasila, a proto tehdy obchod padl.
Nyní je však situace jiná. Letoun A380 má problémy, a proto se nyní podle deníku Observer společnosti na této ceně shodnou. Vedení BAE veškeré spekulace o plánovaném popírá. Bude o něm hovořit až ve chvíli, kdy dokončí vlastní audit společnosti Airbus.
Padla další hlava
Problémy a průtahy v projektu letadla A380 nemají za následek jen změny v akcionářské struktuře. Dnes společnost Airbus ohlásila, že s okamžitou platností mění ředitele programu A380. Místo opouští Charles Champion a nahradí ho Mario Heinen, který měl doposud v Airbusu na starosti program Single Aisle.
Jak tomu v takovýchto případech bývá, Charles Champion není ze společnosti vyhozen, za zásluhy získává dobře placené místo poradce ředitele Airbusu Christiana Streiffa.
Podle společnosti nejsou důvodem pro změnu ředitele projetku průtahy a problémy. "Projekt přechází z fáze vývoje a certifikace do dokončovací fáze, proto jsme se rozhodli pro tuto změnu," stojí v prohlášení společnosti.