Dálnice z Vídně má problém. Brusel nedá ani euro

Tomáš Fránek
23. 11. 2007 11:50
Unie nepočítá s penězi na dálnici do Česka

Brno -  Česko je posledním sousedem Rakouska, který není s alpskou zemí spojen dálnicí. A projekt dálničního spojení má další vážný problém. Z bruselské kasy na něj nedorazí ani euro.

Evropská komise totiž rozhodla, že na výstavbu úseku dálnice A5 z obce Schrick k hranicím s Českem nedá žádné peníze.

Vyplývá to z dokumentu o podpoře projektů na roky 2007 až 2013, který má deník Aktuálně.cz k dispozici. Kromě rakouské dálnice peníze nezískají ani dva úseky dálnic na Slovensku.

Kde bude přechod do Česka?

Důvody, proč úsek, jehož výstavba má stát asi 69 milionů eur, nezískal důležitou evropskou podporu, je jednoduchý. Podle komise jde o předčasný projekt. Není totiž definitivně rozhodnuto o tom, kde se má rakouská dálnice napojit na českou dopravní síť.

Komise tak nepřímo dala zapravdu starostům a občanským sdružením na české straně hranice, kterým se nelíbí to, že by dálnice z Brna měla do Rakouska vést přes Mikulov.

Odpůrci této trasy, se kterou nesouhlasí ani zástupci Chráněné krajinné oblasti Pálava, totiž prosazují vedení trasy po stávající dálnici D2 a obchvatem Břeclavi k rakouským hranicím.

Z několika odborných studií vyšlo to, že trasa přes Břeclav je levnější. Ušetří se dokonce miliardy.

A zatímco Jihomoravský kraj trvá na trase přes Mikulov, vláda Mirka Topolánka chce spojení přes Břeclav znovu posoudit. A chce vyjednávat i s Rakušany.

"Prověřit u příslušných představitelů Rakouské republiky možnost realizace variantního řešení silničního spojení přeshraniční komunikace Brno - Vídeň," stojí v usnesení vlády o harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013.

Vedení Jihomoravského kraje dnes varovalo, že pokud se silnice k rakouským hranicím nepostaví a nebude se stavět ani další důležitá tepna R43, hrozí kraji v roce 2009 dopravní kolaps.

Jenom za svoje peníze

Severní dálnice A5 z Vídně na Brno bude stát téměř dvacet osm miliard korun, dokončena má být do roku 2011. Rakousko nyní bude muset poslední část dálnice financovat pouze ze svých zdrojů, to může vést k prodloužení výstavby nebo odložení stavby.

Podle rakouských médiích má totiž státní společnost Asfinag, zajišťující v zemi financování výstavby dopravní infrastruktury, finanční problémy.

Foto: Aktuálně.cz

Česko je přitom poté, co tento týden byla otevřena nová dálnice mezi Bratislavou a Vídní, poslední zemí, která sousedí s Rakouskem a nemá společnou dálnici.

Asfinag přitom v žádosti o posouzení dálnice A5 k českým hranicím uvedl, že spojení do Česka je velmi důležité z hospodářského hlediska, významné je i pro turistický ruch.

"Z Vídně přes Brno budou dosažitelné hospodářské oblasti, jako je Slezsko, východní Morava a severní Čechy, východní Německo a jihovýchodní Polsko," uvedli zástupci Asfinagu.

Podle zpracovaných studií má po dálnici A5 jezdit do roku 2015 více než třináct tisíc aut denně, zatímco nyní je to asi osm tisíc automobilů, většina zboží přepravovaná po této silnici míří do Vídně.

 

Právě se děje

Další zprávy