Vykázala totiž nejmenší ztrátu za poslední roky a její šéf Giancarlo Cimoli slíbil již dříve, že se k zisku firma dostane v roce 2006. Celkový výsledek za loňský rok tedy je minus 167,6 milionů eur.
Ztráta? Běžná věc
Před rokem to bylo minus osm set a v roce 2003 prodělala Alitalia půl miliardy eur. Situace byla neudržitelná. Za posledních šestnáct let se Alitalia mohla pochlubit ziskem jen čtyřikrát a musela se spoléhat na pomoc státu, který byl majoritním vlastníkem firmy.
Tomu však rozhodně nefandila Evropská unie a subvence zatrhla. Na jaře roku 2004 proto vláda povolala do čela leteckého dopravce Cimoliho. Ten si dobré jméno vybudoval v italských drahách, když dokázal téměř nemožné - ozdravil je a dovedl k zisku.
Proto jej pak také italské deníky v titulcích vyzývaly: "Udělej to ještě jednou, Giancarlo!" A on je poslechl. Alespoň co se metody týče. Firmu rozporcoval, propustil stovky zaměstnanců a začal seškrtávat náklady.
Náklady klesají
"Když odpočítáme rostoucí cenu paliv, podařilo se ostatní náklady snížit o sedm procent," pochvaloval si letos 67letý manažer v rozhovoru pro Famiglia Cristiana.
Co tedy přesně provedl, aby podnik na pokraji krachu zachránil? Oddělil pozemní služby od těch, které úzce souvisejí s letem. Vytvořil tak dvě divize AZ Fly a AZ Services, které fungují samostatně.
Podařilo se mu také získat dodatečný kapitál pro firmu ve výši jedné miliardy eur. A to odprodejem akcií, respektive emisí nových. Navíc tím snížil vliv vlády ve firmě, z 62 procent poklesl státní podíl na 49.
Stávky na "denním" pořádku
Což ostatně požadovala Evropská komise, aby plán záchrany, který počítal se státní půjčkou, schválila.
A s odboráři se po těžkých bojích dohodl na propuštění 3700 pracovníků.
Jenže dohoda nedohoda, zaměstnancům se utahování opasků nelíbilo a nelíbí. A tak strádající firmu sužují častými stávkami. Například minulý měsíc stála stávka 80 milionů eur na ztracených tržbách. Vloni se stávkovalo bezmála každý měsíc.
"Je to velmi nezodpovědné a může to naprosto zničit vše, co jsme vybudovali," varuje Cimoli.#reklama
Ostatně na sobotu mají piloti naplánovanou další stávku, a to i přesto, že od úterka probíhají další trojstranné rozhovory: vláda, odbory a management.
Analytici upozorňují, že právě časté stávky mohou zabrzdit dobře nastavený kurz ozdravení.