Když před šesti lety vznikalo konsorcium European Aeronautics, Defense and Space (EADS), mluvilo se o něm jako o "milníku v rozvoji evropského letectví".
Panevropská firma nabízí vojenské letouny, helikoptéry, obranné systémy, ale především vlastní 80 procent Airbusu, už několik let jednička mezi výrobci civilních letadel.
Uplynulých šest let se neslo ve znamení boje s konkurenční americkou společností Boeing. Neustálé přetahovaní se o zakázky však nebyl jediný způsob, jak "zatopit" konkurentovi.
Firmy se vzájemně obviňovaly ze získávání dotací, které porušují zásady volné soutěže. Zatímco EADS, potažmo Airbus, měl získávat podporu od EU, vládní zakázky od americké vlády, které téměř automaticky získával Boeing, byly trnem v oku zase Evropanům.
Všechny tyto spory se nakonec víceméně urovnaly a společnosti pokračovaly dál ve snaze ovládnout světový trh s letadly. A Airbus byl stále o krok napřed, i když se mu tento krok rok od roku krátil.
Superjumbo: jednou a dost
Ještě v loňském roce prodal i dodal Airbus více letadel než Boeing. Zatímco Airbus získal smlouvy na 1055 kousků, u Boeingu to bylo o 48 letadel méně.
Infobox
Souboj leteckých titánů:
- Airbus: Loni získal smlouvy na 1055 nových letadel, předloni na 366
- Boeing: Dová dle loňských smluv 1002 letadel
- Airbus: V rcoe 2005 dodal 378 letounů
- Boeing: Vyrobil a odevzdal 290 strojů
- EADS (mateřská společnost Airbusu): čtvrtletní zisk 780 milionů eur
- Boeing: zisk za první čtvrletí 692 milionů dolarů, tedy asi 550 milionů eur
Přesto obě strojírensko-letecké společnosti ze slušných prodejů po dlouhou dobu těžily a zisk i hodnota firem jim díky nim rostly. Až do letošního června, kdy Airbus zasáhla těžká rána.
To, co mělo být jasným esem a "bombou", která Airbusu zajistí klidnou budoucnost i spaní, byl letoun A380, obří superjumbo. V květnu s velkou pompou předvedla firma svůj zázrak na londýnském letišti Heathrow. Boeing mohl jen se skřípěním zubů sledovat, jak svět obdivuje nového giganta.
Jenže měsíc poté přišla studená sprcha. Představitelé výrobce oznámili další zpoždění dodávek superjumba. Již nasmlouvaných 159 strojů tak bude dodáno o další měsíce později, než bylo domluveno.
Padaly hlavy i akcie
A trhy za to Airbus tvrdě potrestaly. Propad akcií téměř o třetinu způsobil firmě velké ztráty. Tím však teprve celá "aféra" začala. O místo přišel viceprezident EADS Noël Forgeard i šéf Airbusu Gustav Humbert. Navíc samotný Airbus bude zpoždění stát téměř 2,5 miliardy eur.
Ve hře je stále i vyšetřování insider tradingu - nelegálního obchodování s akciemi na základě neveřejných informací.
Skupina akcionářů dnes navíc podala žalobu na společnost kvůli ztrátě, kterou utrpěli poklesem ceny akcií.
A bude hůř
Aby toho nebylo málo, Airbus začíná letos značně zaostávat za konkurentem Boeing. V první polovině roku se firmě povedlo uzavřít zakázky na 117 letadel, což je o polovinu méně než loni. Na vině je nejen zmiňované zpoždění superjumba, ale i zmatky kolem nového modelu A350.
V tomto segmentu je Airbus válcován novým a velmi oblíbeným Boeingem 787, zvaným Dreamliner. Navíc americký konkurent za první pololetí získal zakázky na 480 letadel, což je více než čtyřikrát víc, než kolik dokázal "poshánět" Airbus.
Na druhou stranu dodal evropský producent o 30 letadel více než loni, tedy 219 kusů. To je však jen slabá útěcha, neboť tím pouze těží z úspěchů minulých let.
Šest let založení tak dnes šéfové ani akcionáři nebudou rozhodně slavit šampaňským.