Řada z nich se v této době dostala také do bankrotu, tedy pod ochranu soudu proti věřitelům. Tomu se teď všemi silami snaží vyhnout pětka na americkém trhu, společnost Continental Airlines. Ta včera vykázala ztrátu za poslední čtvrtletí uplynulého roku ve výši 43 milionů dolarů.
Aby snížila náklady, přesvědčovala odboráře k platovým škrtům. Většina z nich souhlasila, jen piloti se zdráhali. Konečná dohoda nakonec padla i s nimi, a to v prosinci. Ode dneška ji jednotliví členové odborů mohou začít podepisovat.
V banrotu je Delta i Northwest
"Zatím to do budoucna vůbec nevypadá dobře. Cena ropy je stále velmi vysoko, nízkonákladové aerolinie JetBlue vpadly do našeho uzlového letiště v Newarku, Delta Air Lines využívá bankrotové ochrany k tomu, aby rozšiřovala ziskové mezinárodní trasy," vyjmenovával podle agentury Reuters hrozby pro aerolinie Continental jejich šéf Larry Kellner.
Delta Air Lines, které patří do letecké aliance SkyTeam stejně jako České aerolinie, jsou v bankrotu od září. Minulý čtvrtek měly předložit záchranný plán, jinak by mohly řešení jejich finanční situace převzít věřitelé. Soudkyně Prudence Carter Beattyová jim ale prodloužila lhůtu až do června.
Prodlužování ostatně dlouho využívaly také United Airlines, druhé největší aerolinky na americkém trhu. Pod ochranu soudu se uchýlily už v roce 2002 a vyváznou patrně příští měsíc. Za tu dobu seškrtaly své roční náklady zhruba o dvě miliardy dolarů a získaly také financování ve výši asi tří miliard.
V bankrotu pak funguje ještě čtvrtá největší letecká společnost v USA, Northwest Airlines. Ta se teď snaží dosáhnout dohody s odbory o snižování platů.
Jen škrty nestačí
Analytici však upozorňují, že jen snižování platů nestačí. Je podle nich třeba "vymyslet nový model podnikání". Platové škrty ozdraví totiž aerolinky jen přechodně. Navíc na ně neustále útočí nízkonákladová konkurence, která na severoamerickém trhu už ovládá 40 procent. Ostatně v posledních pěti letech, kdy americké aerolinky prodělaly přes 40 miliard dolarů, byla Southwest Airlines v první desítce největších často jediná, kdo se dokázal dostat k zisku.
Alarmující pro aerolinky letos byl případ Independence Air, která po zhruba roce a půl fungování zkrachovala nadobro a sedmého ledna její letadla vzletěla naposled.